Je bent hier:

Programma:
Neos Londerzeel: ROMANTISCHE STRASSE EN ZUID-BEIEREN
Maandag 06 Juni tot en met zaterdag 11 Juni 2011

Dag 1 : Antwerpen – Würzburg
Vertrek ’ s morgens uit Londerzeel, we rijden richting Duitsland, Luik voorbij en zo tot Aachen, onderweg wordt er gestopt voor een ontbijt. Verder door richting Keulen en zo tot Königswinter aan de Rijn. Hier brengen we een bezoek aan de ‘Drachenfels’. We nemen het tandrad spoortreintje tot boven, voorbij de Drachenburg, een neogotisch kasteel, tot bij de ruïne van de vroegmiddeleeuwse burcht. Hier, op 321 meter boven de Rijn, genieten we van een prachtig uitzicht. Daarna wandeling door de schilderachtige binnenstad tot de Rijnoever, waar we in ‘De Loreley’ het middagmaal nemen.
Na het middagmaal gaat het richting autoweg. We komen voorbij Limburg aan de Lahn, verder richting Frankfurt, met zijn drukste luchthaven van Europa, en zo gaat het dan verder richting Würzburg. Onderweg wordt er langs de autostrade nog even een pauze gemaakt. In Würzburg brengen we een bezoek aan de binnenstad. We wandelen voorbij de Residenz, in de 18de eeuw gebouwd in opdracht van de bisschoppen, hier worden nog jaarlijks de Mozart feesten gehouden, en hier bevindt zich ook het grootste fresco ter wereld, geschilderd door de Italiaan Tiepolo. Verder verkennen we in de binnenstad het prachtige ‘Haus zum Falken’ met de mooie Rococo façade. We bezoeken de Lusamgärtlein, in de tuin van de Neumünster kerk, hier is immers het graf van de minnestreel Walter von der Vogelweide, gestorven in 1231 en nog steeds door veel poëzieliefhebbers bezocht. We ronden ons bezoek af met een wandeling tot op de Alte Marienbrücke, hier genieten we immers van een prachtig zicht op de rivier, de Main, maar ook om de Vesting Marienburg, die troont over de stad. Voorbij het stadhuis wandelen we naar de Dom en hier ligt de bekende beeldhouwer Tielman Riemenschneider, van wie we morgen werk zullen zien, begraven. We wandelen verder richting  bus.
Avondmaal en overnachting in de buurt van Würzburg.
 DAG 2 : Würzburg -  Schwangau.
07.30 uur : Ontbijt en om 08.45 uur vertrekken we voor een prachtige rit langsheen de Romantische Strasse. Vanmorgen brengen we een bezoek aan Rothenburg ob der Tauber. Deze middeleeuwse stad is één van de pareltjes van de Romantische Strasse. We wandelen via de oude stadspoorten en voorbij de verschillende omwallingen als het ware de middeleeuwen binnen. We brengen een bezoek aan het marktplein met zijn prachtige stadhuis uit de jaren 1200, we zien de Ratstrinkstube, en we horen het daaraan verbonden verhaal…en misschien zien we ook de burgemeester wel eens zijn beker wijn drinken…Verder is er een bezoek aan de St. Jacobskerk en hier gaat onze aandacht vooral uit naar het prachtige altaarstuk ‘Het Laatste Avondmaal’, gemaakt door Tielman Riemenschneider in 1500. Daarna wandelen we door naar het stadspark, hier hebben we immers het beste zicht op de stadsmuren…heel impressionant, en romantisch tegelijk…ook het dal van de Tauber is van hieruit heel goed te zien. En even is er nog tijd voor heel iets anders : immers Rothenburg is zeer bekend omwille van de Europa’s allermooiste kerstwinkel, het is zelfs een klein kerstdorp, Käthe Wohlfahrt’s. Nog even een terrasje, een winkel of zo meer, wat vrije tijd, en we zijn klaar voor het middagmaal.
Na de middag volgen we verder de Romantische Strasse. We houden nog even halt voor onze namiddagstop in het prachtige dorpje Dinkelsbühl. Hier zijn zelfs verkeerstekens verboden, alles is gebleven zoals in de Middeleeuwen…We zien bontgekleurde huisjes, kleine raampjes, een paard en koets…kortom een aangename verpozing in de namiddag.
Nadien rijden we door tot Schwangau, onze verblijfsplaats voor avondmaal en overnachting.
Dag 3 : Schwangau en de Kastelen van Ludwig II van Beieren.
In de voormiddag gaan we op verkenning met de Tegelbergbaan. Deze berglift brengt ons tot bij het beschermde natuurgebied ‘Ammergebirge’, een deel van de Vooralpen. We kunnen hier genieten van een schitterend uitzicht, en een koffie of aperitiefje in de Almhut doet zeer zeker ook wel deugd. Middagmaal in het hotel. Na de middag brengen we een bezoek aan de Kastelen van Ludwig II. Eerst brengen we een bezoek aan Neuschwanstein. We nemen de bus tot vrij dicht bij het kasteel en dan wandelen we naar beneden, onderweg genieten we van de prachtige vergezichten op het kasteel. Het bezoek is zeer spectaculair. Geld noch moeite werden gespaard om dit sprookjeskasteel werkelijkheid te laten worden. Alle kamers zijn beschilderd met scènes uit de opera’s van Wagner. Telkens weer staan we versteld en vragen we ons af hoe dit nu kan!!! Na het bezoek dan weer bergop naar de bus die ons tot bij de parking brengt…Hier zijn nu koetsen die klaar staan om ons naar het 2de kasteel, Hohenschwangau, waar Ludwig II is opgegroeid, te brengen. Hier zien we een heel mooi familiaal paleis, op zijn beurt helemaal gedecoreerd, nu evenwel met scènes uit middeleeuwse saga’s…Ook hier weer zijn we telkens verrast door al wat we hier ontdekken!!! En na deze 2 bezoeken zijn we wel moe, maar zeer voldaan en keren we terug naar ons hotel dat gelegen is aan de voet van deze kastelen.
Dag 4 : volle dag stadsbezoek aan München.
We beginnen ons bezoek aan deze bruisende stad met het slot Nymphenburg. Hier maken we een wandeling in de kasteeltuin. Vijvers en wandelpaden, grote gras- en bloemenpartijen zorgen ervoor dat iedereen aangenaam kan genieten van deze voormalige zomerresidentie van de Beierse keurvorsten. Na dit bezoek rijden we door tot de binnenstad. We wandelen doorheen de hoofdwinkelstraat naar de Marienplatz toe, het warm kloppende hartje van de stad. Bij het stadhuis is het klokkenspel telkens weer een bijzondere attractie. Even gaan we ook op verkenning tot bij de Viktualienmarkt, met zijn typische ‘Biergarten’… en natuurlijk wandelen we tot bij de Residentie, hier woonden meer als 700 jaar de Wittelsbacher, die Beieren zonder onderbreking keurvorsten en koningen hebben geschonken. We verlaten de stad via de Ludwigstrasse, met zijn vele neoklassieke gebouwen, de triomfboog, de universiteitsgebouwen…En natuurlijk blikken we bij het buiten rijden even op de Olympische terreinen…de Olympia toren heeft een draaiend restaurant en is 182 meter hoog. Na al deze nieuwe indrukken rijden we terug naar onze verblijfsplaats.
DAG 5 : Wieskirche – Oberammergau – Ettal en Linderhof
Ons eerste bezoek vandaag brengt ons ‘midden de weiden’ – want hier bevindt zich de ‘Wieskirche’. Deze parel van de rococokunst is een schepping van de gebroeders Zimmerman in opdracht van het klooster van Steingaden. We zien hier een echt totaalproduct, architectuur, beeldhouwwerk en schilderkunst zijn in volle harmonie. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de Wieskirche door de Unesco tot deel van het cultureel erfgoed van de wereld werd gemaakt. Na dit bezoek rijden we door tot een prachtig dorpje, dat iedere 10 jaar het centrum van Beieren wordt, omwille van zijn passiespelen, namelijk Oberammergau. Hier wandelen we door een sprookjeswereld, bijna alle huizen zijn beschilderd…het is hier feeëriek en zeer uniek. We zien allerhande verhalen, zowel roodkapje en de wolf als verhalen uit de bijbel…Ook komen we even tot bij het ‘passiespelenhuis’, waar telkens weer de passiespelen gehouden worden, daaraan is ook een heel verhaal verbonden, en dat wordt dan ook tot in detail verteld als we daar zijn…Hier is tevens ook het middageten.
Na de middag gaat het dan richting Ettal, waar we de rococokloosterkerk een bezoekje brengen, en dan gaat het naar het slot Linderhof, het 3de van de 4 kastelen die in het leven van Ludwig II zo belangrijk waren. Dit kasteel is het kleinste, maar misschien wel het fijnste, ook de lusttuin is zeker een bezoek waard.
We keren terug naar Schwangau voor avondmaal en overnachting.
 Dag 6 : terugreis naar   Londerzeel via  Heidelberg.
Via Memmingen, Ulm en Stuttgart naar Heidelberg. We brengen een bezoek aan de stad van de Prinsstudent, van Mark Twain, Offenbach en Steffi Graff…We wandelen doorheen de hoofdstraat, we zien de kasteelruïne, die de stad domineert, en we wandelen tot aan de markt. We zien ook de brug over de Neckar, en horen het verhaal van de ‘Heidelbergse Kussen’…Of misschien geloven we eerder dat deze vermaarde (beruchte)  universiteitsstad een studentengevangenis had… In alle geval nemen we hier het middageten en daarna gaat het richting thuishaven…Onderweg wordt nog wel eens kort gestopt en het avondeten is waarschijnlijk in het restaurant ‘Elysee’ in Genk.