Proof - page 47

NEOS
Veerkracht
47
Je fietst in groep ?
Wanneer een fietsgroep bestaat uit 15 tot 50 fiet-
sers raadt de wegcode aan om de groep te laten
begeleiden door twee wegkapiteins en één of twee
begeleidende wagens. Dit is niet verplicht, maar
wel aan te bevelen. Een wegkapitein bewaart het
overzicht, beslist in functie van de veiligheid om
al dan niet op de rijbaan te fietsen en zal op elk
moment goed inschatten wat er in het verkeer ge-
beurt. Is de groep groter dan 50 fietsers dan is de
begeleiding van 2 wegkapiteins en 2 begeleidende
wagens verplicht.
Volg je de regels voor fietsers in groep, dan is het ge-
bruik van de fietspaden niet verplicht.
Met twee naast elkaar rijden op de rijbaan mag altijd,
als je gegroepeerd blijft.
Op een rijbaan zonder rijstroken mag je niet meer
dan de breedte van één rijstrook innemen (ongeveer
3 meter), en in geen geval meer dan de helft van de
rijbaan. Op een rijbaan met rijstroken mag je alleen de
rechterrijstrook gebruiken.
Een tocht laten vergezellen door een leider of weg-
kapitein biedt bepaalde voordelen, maar heeft ook
gevolgen inzake aansprakelijkheid.
Als wegkapitein moet je de reisweg goed uitstippelen
en weten welke fietsvoorzieningen er zijn. Je moet je
ervan vergewissen dat iedereen over de nodige fiets-
vaardigheid beschikt.
Een wegkapitein moet minstens 21 jaar oud zijn en
de wegcode goed kennen. Hij moet geen opleiding
volgen, maar er is wel een aanbod, bv. bij de Vlaamse
Stichting Verkeerskunde.
Een wegkapitein draagt een band met de nationale drie-
kleur en het woord ‘wegkapitein’ rond de linkerbovenarm.
Een fluohesje is aan te raden en een fluitje is handig voor
de communicatie met de groep. De wegkapitein moet de
lijst van de deelnemers niet bijhebben, maar dat kan wel
nuttig zijn. Denk daarbij ook aan contactgegevens van de
ICE-personen. (ICE= In Case of Emergency
Een wegkapitein mag het verkeer niet regelen.
Hij mag het enkel stilleggen en aanwijzingen
geven. Op een kruispunt zonder verkeers-
lichten mag hij met een verkeersbordje C3
het verkeer stilleggen om de groep te laten
oversteken. Dat moet op een veilige manier,
anders moet hij de groep laten stoppen.
De begeleidende auto’s moeten de groep op onge-
veer 30 meter voorafgaan of volgen; als er slechts één
auto is moet deze volgen. Deze auto’s moeten op het
dak een speciaal bord voeren dat goed zichtbaar is
voor het tegemoet- en achteropkomende verkeer.
Meer informatie? Raadpleeg de brochure
‘Veilig op stap’ via
hoe doe je dat?
Verzeker je tegen pech!
Zelfs al fiets je veilig, dan nog kan je soms pech
onderweg niet vermijden. Gelukkig is er dan de fiets-
bijstandsverzekering van VAB. Via onze sportpartner
Sportievak kan je deze verzekering afsluiten voor 25
in plaats van 40 euro. Alle info krijg je bij je clubse-
cretaris. Inschrijven voor 16 juni.
Tips
Steek je arm uit telkens als je van richting gaat
veranderen, behalve als dit je evenwicht in het ge-
drang brengt.
Tussen valavond en zonsopgang, en wanneer de
zichtbaarheid minder dan 200 is, moet je een wit
licht vooraan en een rood licht achteraan hebben.
Draag heldere kleuren of een fluohesje.
Draag je fietshelm. Die vermindert het risico op
hoofdletsels met 85%.
Neem reparatiemateriaal mee voor lekke banden
en reservelampjes.
Rij assertief maar wees vooruitziend: laat zien
dat je er bent, maar voorzie ook de fouten en de
onachtzaamheid van de autobestuurders. Denk
eraan dat jij de meest kwetsbare bent.
Als je de rijbaan oversteekt of naar links wil afslaan
moet je voorrang geven aan de weggebruikers die
de rijbaan volgen; is er een fietspad of oversteek-
plaats, moet je die gebruiken.
C 3
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...60
Powered by FlippingBook