Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord in:
Blijf ingelogd:
Paswoord vergeten?

Bestuursleden

Ontvang je onze e-mails niet meer?

Soms krijgen we het bericht van leden dat ze onze e-mails niet meer ontvangen. E-mails kunnen verloren gaan, door bijvoorbeeld technische storingen in de server, maar bij Telenet kan het ook te maken hebben met de instellingen van je mailbox – POP3 versus IMAP. Klinkt dit Chinees voor jou, dan leggen we hier uit hoe je je e-mailaccount best kan configureren, om ervoor te zorgen dat onze e-mails niet verloren gaan. Hieronder vind je ook nog een korte gids over spam voorkomen.

 

Er zijn twee manieren om je e-mailaccount te configureren in Telenet of een andere maillezer: je kan kiezen voor POP3 of IMAP.
Twee heel verschillende opties, maar ... welke is het beste voor jou?

POP3-mailbox
Wanneer je een e-mail krijgt, gaat de server die naar jouw mailbox sturen op het toestel waar je op dat moment op werkt. Op deze manier staat de mail nu niet meer op de server, maar deze staat op je computer, tablet of gsm.

Het voordeel van deze optie is dat je mailserver niet vol geraakt.
Maar dat is meteen ook een nadeel: die e-mail die je op je computer hebt gedownload, staat niet meer op de server. Dus als je je mailbox op een ander toestel opent, zullen die e-mails niet verschijnen, want ze zitten niet meer in de server, alleen maar op het toestel waarmee je die e-mail hebt gedownload.

Je hebt wel de optie om de e-mails een beperkt aantal dagen op de server te laten staan alvorens ze worden gewist. Maar dan nog gaan andere toestellen niet automatisch je mailbox synchroniseren. En een bijkomend nadeel is dat, als je e-mails hebt met grote bijlagen, je toestel die bijlagen telkens opnieuw gaat downloaden en je dus veel bandbreedte van je internet overbodig gaat verbruiken.

Als je jouw e-mails vanaf meerdere apparaten wilt lezen, dan is de volgende optie interessanter.

IMAP-account
Als je een IMAP-account instelt, worden je berichten op de server opgeslagen in plaats van gedownload. Het e-mailaccount in Telenet zal precies hetzelfde zijn als op de server. Je hebt dezelfde e-mails, dezelfde mappen en je verwijdert dezelfde berichten, zelfs als je de account op meerdere computers of mobiele telefoons configureert. Met andere woorden: op elk toestel ziet je mailbox er exact hetzelfde uit. Er gaan dus geen e-mails "verloren" van het ene toestel op het andere!

Conclusie:
IMAP-account is zonder twijfel beter. Het is een moderner mailprotocol dan POP3 en heeft interessante voordelen:
- Als je toestel kapot gaat of je geraakt het toestel kwijt, of je e-mailprogramma wijzigt, dan vind je het bij het opnieuw configureren van jouw e-mailaccount precies zoals het was.
- Als je meerdere apparaten gebruikt, heb je alles gesynchroniseerd. Als je bijvoorbeeld een e-mail die je niet interesseert op jouw mobiele telefoon verwijdert, hoef je deze niet meer opnieuw te lezen op jouw computer en moet je de e-mail bijgevolg niet opnieuw verwijderen.

Let op! Het heeft maar één nadeel: wat je in je e-mailbox ziet, staat op de server en neemt dus plaats in. Je moet voorzichtig zijn met de grootte van jouw e-mailaccount, want je kan de limiet overschrijden.
Enkele handige tips:
- Bewaar geen grote bijlagen in je e-mailbox als je ze op jouw harde schijf kunt opslaan
- Vergeet niet de prullenbak te legen, want die neemt ook ruimte in beslag
- Maak ook de folder "verzonden" regelmatig leeg: zeker als je vaak grote bestanden verstuurt


Hoe schakel je over van POP3 naar IMAP?

Als je tot nu toe POP3 gebruikte, kan je de gebruikersinstellingen van je account zonder problemen naar IMAP wijzigen. Je kan ook een nieuwe account maken als IMAP en later de oude POP-account verwijderen. Voor Telenet is er een handig stappenplan om dit in te stellen, bekijk het hier