22 MAART: PROF. FASOTTI OVER HERSENPLASTICITEIT

 ZUTENDAAL - Op 22 maart kwam Professor dr. Luciano Fasotti, bijzonder hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen,naar Zutendaal. Helemaal vanuit Nijmegen kwam hij een lezing houden in het auditorium van de Lieteberg. 

 Luciano Fasotti groeide op in Arbeidsstraat in Zwartberg, waar hij aan de plaatselijke St-Albertusschool de lagere school volgde aangevuld met uren bijles ‘Italiaans’ van zijn moeder, zoals gebruikelijk bij deze generatie Italiaanse kinderen. Aansluitend volgde hij op het St-Jan Berchmanscollege in Genk de Limburgse Handelsschool. Na zijn middelbare onderwijs kreeg hij een universitaire opleiding in Padua en in Maastricht en werd hij geleidelijk een autoriteit in zijn vakgebied.

Neos Zutendaal glunderde bij het zien van een bomvol auditorium. Ze had voor de gelegenheid de vrienden van Neos Genk uitgenodigd. Ook enkele studiegenoten uit zijn collegejaren kwamen afgezakt om te luisteren en na afloop oude herinneringen op te halen. Professor Fasotti legde op een bevattelijke manier uit hoe het geheugen in zijn werk gaat en toonde waar en wanneer geheugenfuncties afnemen. Dat gebeurt meestal op oudere leeftijd alhoewel het semantisch geheugen, de kennis over voorwerpen of producten, toeneemt tot de leeftijd van 55 jaar alvorens geleidelijk te verminderen. Het episodisch geheugen daarentegen (het onthouden van gebeurtenissen) neemt stelselmatig af vanaf de leeftijd van 35 jaar. Dat hebben vele senioren zelf al ervaren.

Fasotti is niet alleen deskundig, maar ook een boeiend spreker. Zijn uitleg was bevattelijk en vele voorbeelden waren zo herkenbaar dat het vragenuurtje uitmondde in een boeiende dialoog. Dank zij de evolutie van de wetenschap en het gebruik van beeldvormende technieken illustreerde Fasotti hoe plastisch hersenen zijn. En dat het uitvallen van een deel ervan een positieve ontwikkeling elders in het hoofd kan meebrengen. Tenminste bij hen die bereid zijn te revalideren na een hersenbeschadiging en de oefeningen rigoureus toe te passen. Maar ook bij gezonde mensen is de plasticiteit en het aanpassingsvermogen van de hersenen aantoonbaar.

Voor iedereen is het stimuleren van het geheugen, naast bewegen en gezond leven, de weg om met een fris en kwiek hoofd door het leven te stappen. Lifetime experiences zoals opleiding, stimulerend werk, en intensieve vrijetijdsbesteding, hebben een grote invloed op hoe we ouder worden (met name op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer). Stimulerende activiteiten, in het ideale geval het combineren van fysieke activiteit, levenslang leren en intensieve sociale interactie, dragen bij aan opbouw van cognitieve reserve die een beschermende werking tegen ouderdoms-hersenziekten heeft. Om de professor te citeren: hoe eerder we beginnen met het opbouwen van cognitieve reserve hoe beter, al is het nooit te laat. Hoe meer activiteiten, hoe beter, want het effect is cumulatief, zo besloot Luciano Fasotti zijn boeiend betoog.