20 DECEMBER: BABBELCONCERT MARC ERKENS

 ZUTENDAAL - Op 20 december ontving Neos Zutendaal op de Lieteberg Marc Erkens voor een babbelconcert. Op onderhoudende wijze leerde de docent van het Lemmens instituut zijn toehoorders de verschillende bouwstenen van muziek ontdekken. Met vermakelijke kanttekeningen koppelde hij zijn theorieën aan de praktijk door meesterlijk te spelen op zijn klavier.

    

Tot gisteren geloofde niemand dat muziek begrijpen eenvoudig is. Erkens illustreerde die stelling door persoonlijke belevenissen van componisten te beschrijven en ze nadien te laten horen op piano. Neos had gekozen voor een artiest die zowel het gesproken woord als het pianoklavier opmerkelijk goed machtig is.

Wil je muziek begrijpen, dan vertrek je best van haar bouwstenen, legde Marc Erkens uit. Harmonie en melodie zijn de best gekende, maar er is nog een derde die je helpt om beter en meer van muziek te genieten: het ritme. Ritme bestaat uit ofwel één, ofwel twee ofwel drie tellen. De overige vormen zijn combinaties ervan. Hij illustreerde dit door het spelen van befaamde stukken van beroemde meesters en stond vervolgens met overtuiging op om te poneren dat muziek de mens verheft. En het was niet de verlichting die dat mogelijk maakte, maar wel de gotiek die een paar eeuwen eerder zijn opwachting maakte. Toen zag de mensheid in dat het licht vooruit drijft. Mariabeelden maakten hun opwachting. En de vrouw kreeg een waardige plaats in de maatschappij met zijn weerslag op muziek. Effect is tenslotte de vierde bouwsteen van de muziek. Met muziek bereik je het effect dat bijvoorbeeld een filmicoon zoals E.T. met zijn gedrochtelijk voorkomen toch ons vriendje werd, met name door E.T. te laten acteren op vioolmuziek. Of dat Laurel en Hardy in een afgrond vallen zonder dat we een dramatische afloop vrezen. Omdat de begeleidende muziek optimistisch klonk. Muziek vergemakkelijkte het beleven van zijn eigen meest existentieel moment, de dag dat Marc Erkens vader werd en zijn pasgeboren kindje zijn eerste schreeuw gaf, die bij hem als muziek in de oren klonk. ‘Niet horen is veel erger dan niet zien,’ is zijn overtuiging.