Je bent hier:
IN DE KIJKER
NEOS Herentals naar het Middelheim Museum
Artikel uit de GVA (Gazet Van Antwerpen) van 31.08.2022
 
Directeur Sara Weyns en schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud verhuizen mee een topwerk van Soto als symbolische start van de vernieuwingsoperatie.  

        Directeur Sara Weyns en schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud verhuizen mee een topwerk van Soto als
                                    symbolische start van de vernieuwingsoperatie.   — © Jan Van der Perre 

  

  

 

Middelheimmuseum krijgt make-over: in

2023 thematisch beeldenparcours met

relatie mens-natuur als rode draad
 

 

Antwerpen - Tegen eind 2023 verandert het openluchtmuseum Middelheim drastisch
van gedaante. De meeste sculpturen krijgen een andere plek in het park en er komen er
ook dertig nieuwe beelden bij. De opstelling wordt thematisch met de relatie tussen
mens en natuur als centraal thema. Een nieuw openluchtdepot zorgt ervoor dat de
collectie vlot kan roteren. Het park wordt ook groener met de aanplant van zestig
hoogstammige bomen en tweeduizend extra heesters.
 

Frank Heirman
Dinsdag 30 augustus 2022 om 21:58 
 

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud (N-VA) en museumdirecteur Sara Weyns gaven dinsdag de
aftrap van een ambitieuze vernieuwing van het Middelheimmuseum. Ze hielpen een handje bij de
verhuizing van Double progression vert et blanc. Dit topstuk van Jesus Rafael Soto uit 1969 zal worden
gerestaureerd en krijgt net als 80% van de sculpturen in het beeldenpark een nieuwe plek. Tegen eind
2023 zal het openluchtmuseum drastisch van aangezicht zijn veranderd.
 

Zelfs iconische stukken zoals Balzac van Rodin, Het Zotte Geweld van Rik Wouters, Koning en
Koningin
 van Henry Moore en De IJsbeer van Pompon zal de bezoeker niet meer op hun vertrouwde
plek vinden. Alleen de kunstwerken die speciaal voor een specifieke locatie gemaakt zijn, zoals de
reusachtige Beam Drop Antwerp van Chris Burden of de aan bomen gekluisterde Figuren van Juan
Muñoz, behouden hun huidige plaats. De andere beelden worden in een eigentijds thematisch parcours
ingelast. De rode draad in de nieuwe opstelling wordt de relatie tussen mens en natuur
.

 

Nieuwe aanwinsten van Maika Garnica en Guy Rombouts liggen al klaar om opgenomen te worden in het nieuwe museumparcours.  

   Nieuwe aanwinsten van Maika Garnica en Guy Rombouts liggen al klaar om opgenomen te worden in het nieuwe
   museumparcours.   — © Jan Van der Perre

 

 

Geen encyclopedie

“Bij de oprichting van het Middelheimmuseum in 1950 was het de bedoeling om een encyclopedische verzameling van de internationale beeldhouwkunst aan te leggen, maar in een geglobaliseerde maatschappij is dat streven achterhaald”, verduidelijkt directeur Sara Weyns de vernieuwingsoperatie. “Musea zijn geen bewaarplaatsen meer waar nooit iets verandert, het zijn dynamische belevingscentra. Dat geldt zeker voor het Middelheimmuseum. Het is tegelijk een natuurpark, dat op zich al voortdurend in beweging is.”
 

Via een heldere route met museumkaart, signalisatie en duiding zullen de bezoekers de collectie leren kennen op een volledig nieuwe manier. Onderweg ontdekken ze clusters van beelden waarin onderwerpen als ‘de natuur als allegorie’, ‘levenscyclussen’, ‘hybride levensvormen’, ‘het heelal’ of ‘de menselijke natuur’ worden aangeraakt. In het nieuwe parcours, dat ongeveer 150 beelden zal bevatten, worden ook dertig recente aanwervingen geïntegreerd, werk van o.a. Guy Rombouts, Philip Aguirre y Otegui en Maika Garnica.

 

Iconische beelden als ‘Koning en koningin’ van Henry Moore zullen voor het eerst een nieuwe opstelling krijgen.  

Iconische beelden als ‘Koning en koningin’ van Henry Moore zullen voor het eerst een nieuwe opstelling krijgen.   — ©  
Kioni Papadopoulos

 

 

Nieuw openluchtdepot

Cruciaal in de vernieuwingsoperatie wordt de bouw van een nieuw openluchtdepot. Dat zorgt ervoor dat in de toekomst sculpturen vlotter kunnen roteren en dat werken die niet in het museumparcours passen, toch altijd zichtbaar blijven. Het nieuwe depot komt aan de kant van de Beukenlaan, in de buurt van de Beam Drop Antwerp van Chris Burden en de bewaarplaats van de monumenten die uit het stadsbeeld verdwenen en nu behartigd worden door Kunst in de stad. Het terrein kwam in 2002 ter beschikking van het museum en werd toen beplant met 87 lage sierfruitboompjes, die aan het einde van hun levenscyclus zitten. Ze zullen worden gerooid.

 

Hier komt het openluchtdepot, met in de achtergrond de Beam Drop Antwerp van Chris Burden. De kleine sierfruitboompjes worden vervangen door hoogstammige bomen. 

 

 

 

 

 

 

Hier komt het openluchtdepot, met in de achtergrond de Beam Drop Antwerp van Chris Burden. De kleine sierfruitboompjes worden vervangen door hoogstammige bomen.  — ©  Jan Van der Perre

 

Het openluchtdepot bestaat uit een zestal plateaus, waarop de beelden geconcentreerd worden opgesteld. De structuren zijn niet overdekt, onverhard en duurzaam. De aanleg van het depot gaat gepaard met een ruime groencompensatie. In plaats van de fruitboompjes komen er zestig hoogstammige bomen. Daarnaast krijgt het park nog bijna achthonderd vierkante meter extra microbos en tweeduizend bijkomende heesters.

Voor de herinrichting trekt de stad Antwerpen een budget van 700.000 euro uit. De vernieuwingsoperatie start officieel op 5 september en moet eind 2023 afgerond worden. Soms zullen er grote ingrepen gebeuren, soms kleinere, maar het park blijft altijd open. Wel staat volgend jaar geen grote zomerexpo gepland. Jaarlijks bezoeken 400.000 mensen het gratis openluchtmuseum.
 

www.middelheimmuseum.be