Concert Beethoven op zondag 11 oktober 2020

Verslag concert in de Elisabethzaal in Antwerpen op zondag 11 oktober 2020
Fotoalbum

Het was een beetje spannend!  Voor velen onder ons was het de eerste keer om nog eens echt naar “buiten” te komen voor hetgeen we al zoveel maanden moeten missen.
Een beetje onwennig, maar des te meer vol verwachting liepen er ruim voor het begin heel wat senioren over het Astridplein richting Elisabethzaal; iedereen getooid met mondkapje en netjes op afstand natuurlijk.  Daartussen onze 16 Neos-Wijnegem leden, die het ook gewaagd hadden om in te schrijven voor een concert in een grote zaal.  De tickets werden verdeeld en druppelsgewijs ging iedereen de imposante inkomhal van de recent vernieuwde Elisabethzaal binnen.  
De zaal zelf was verdeeld in zones (zone 2 voor Neos), maar de zitplaatsen waren niet genummerd.  Iedereen werd persoonlijk door een host(ess) begeleid naar de eerstvolgende beschikbare plaatsen, waarbij de vereiste afstand van 1 meter werd gerespecteerd. 
Sommigen onder ons zaten zelfs op de eerste rij, anderen meer verspreid over de zeer grote zaal (max. 1800 personen), die minder dan halfvol gevuld was. 
Het fantastische Antwerp Philharmonic Orchestra besloeg ook het immense podium; de muzikanten zaten zeer ver van elkaar.  Ze moesten bij wijze van spreken opletten om niet van de scène te vallen. 

Door alle te nemen maatregelen diende de totale happening behoorlijk ingekort te worden.  Daarom werd niet de oorspronkelijk geplande 3e Symphonie (Eroica), maar wel de minder bekende 4e Symphonie van Ludwig van Beethoven uitgevoerd.   Magistrale, zeer gevarieerde muziek, die eens te meer niet alleen de virtuositeit van de componist bevestigt, maar ook die van het voltallige Antwerpse top-orkest onder leiding van haar ere-dirigent Philippe Herreweghe. 
Daarvoor kregen we de Poème opus 25 van Ernest Chausson, volgens kenners zijn beste werk.  Het is een concertant werk voor viool solo met verschillende segmenten en eigen tempo, die meesterlijk aan elkaar verbonden zijn.  De solo-violiste, die ons verwende, was de Nederlandse Lisanne Soeterbroek, die al diverse nationale en internationale prijzen gewonnen heeft.

Na het concert werd er opnieuw zeer zorgvuldig over gewaakt dat de afstanden bewaard bleven; daarom moesten de toeschouwers rij per rij de zaal verlaten onder begeleiding van de host(esse)s.
Omdat het oorspronkelijk geplande drankje voor- en achteraf niet kon doorgaan, kreeg iedereen nog een handige tas met logo van het orkest mee met een flesje champagne erin.  Fijn detail, dat zeer geapprecieerd werd. 

Ik denk in naam te kunnen spreken van de 16 Neos-Wijnegem deelnemers: het was een fantastische muzikale namiddag!  We hebben er allemaal intens van genoten en gedurende toch een dik uur hebben we alle zorgen en corona-perikelen helemaal achter ons kunnen laten. 


Langs deze weg willen we dan ook de verschillende organisatoren, de Elisabethzaal, het orkest, Neos provincie Antwerpen en alle medewerkers op, voor en achter de schermen heel hartelijk bedanken voor het indrukwekkende werk dat zij allemaal samen geleverd hebben.  Wij voelden ons in elk geval veilig en gerust en waren blij dat we erbij konden en mochten zijn.   Het was in zijn geheel een zeer bijzondere ervaring in de uitzonderlijke omstandigheden van vandaag, maar … wat deed het deugd! 

Dikke pluim voor de sector van de cultuur!  

Annemie