Online lezing "Oosterweel" door Pieter Thomaes op maandag 22 maart 2021

 

Verslag lezing “Oosterweel” door Pieter Thomaes

Op maandag 22 maart kon onze club Neos Wijnegem genieten van een online lezing van Pieter Thomaes over de Oosterweelverbinding. 23 leden hebben aandachtig meegeluisterd, elk in hun eigen bubbel.

De Oosterweelverbinding is nodig om het fileleed rond Antwerpen op te lossen maar waarom komt dit zoveel voor? Van de negen grote verkeerscorridors van Europa lopen er drie langs de R1, die eigenlijk los door de stad loopt. De knooppunten liggen dicht in mekaars buurt. Het verkeer naar de containerhaven geeft extra belasting op de wegen. De Kennedytunnel is een bottle-neck. De ring is eigenlijk niet gesloten. En de bewoners van regio Antwerpen blijven massaal gebruik maken van die ring. Er moet dus iets gebeuren!

Het eerste idee, de Lange Wapperbrug, is afgevoerd na een referendum. Er kwam een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan en het idee van de Oosterweelverbinding had het meeste succes. Dit project zou de ring rond Antwerpen volledig maken met hier en daar een tunnel en een overkapping.  (prijs: 1 m overkapping kost 1 miljoen euro)

Het project bestaat uit 5 delen.

1.      Linkeroever Zwijndrecht, waar ook een grote parkeergarage komt en de mensen een sneltram naar de stad kunnen nemen.

2.      Scheldetunnel: 1,8 km lang; een ingezonken tunnel waarvan de elementen gebouwd worden in Zeebrugge.

3.      Het Oosterweelknooppunt op rechteroever met aparte sleuven voor de richting naar Brasschaat (Nederland) en Ranst (Wijnegem enz)

4.      Kanaaltunnels: er komen er vier, ze gaan onder het Albertkanaal en worden aangelegd door tijdelijk een deel van het water weg te werken. Een huzarenstukje!

5.      R1 noord, met ook weer aparte kokers. Dit zou het viaduct van Merksem moeten vervangen.

De spreker liet telkens impressies zien van de toestand vόόr en na, legde de nadruk op het veel veiliger maken van alle knooppunten en op- en afritten, met aandacht voor lagere snelheden door kortere bochten en dus minder uitstoot, met aanleg van veel groen en fietspaden en wandelwegen, met ergens een zwemzone en een gebied om te waterskiën.

Het gaat dus over een knap uitgedacht project maar spijtig genoeg gaat dit heel wat tijd vragen om het te verwezenlijken. De huidige prognose mikt op eind 2030.

Onze leden vonden het een interessante uiteenzetting, waar je heel wat van kon opsteken. Of zoals iemand achteraf mailde: “Nu weten we dat onze kleinkinderen een mooier Antwerpen te zien krijgen en er waarschijnlijk minder tegenop gaan zien om zich te verplaatsen en niet meer in de file te moeten rijden. We kunnen er ook binnen tien jaar in een mooie omgeving wandelen en fietsen. En we hebben nog eens een ander gespreksonderwerp over de toekomst.”

Dank je wel Frank en Annemie, om dit te organiseren.

Marina Janssens