Ondernemende senioren tonen hun hart en schenken 150.000 euro aan warme en circulaire projecten
2020-12-09



Deze week reikt Neos vzw 36.000 euro uit aan 12 goede doelen. Dit genereuze gebaar kadert in de campagne ‘Neos met een hart’ waarbij het netwerk van ondernemende senioren zich al 2 jaar lang inzet voor een warmhartige samenleving. 161 lokale Neos-afdelingen engageerden zich actief voor mensen met een beperking, mensen in kansarmoede en mensen op de vlucht. In totaal schonken alle Neos-clubs samen 150.000 euro aan de organisaties die zij een warm hart toedragen. Met deze campagne bewijst Neos dat oudere mensen een actieve,  geëngageerde en niet te onderschatten bijdrage leveren aan de maatschappij.


Foto: Neos Schilde: één van de vele clubs die een 'stoppen- en doppen offensief opzetten voor Monnikenheide (Zoersel)

Hoogtepunten en resultaten van een warmhartige campagne

Met de solidaire campagne ‘Neos met een hart’ (2018-2020) zetten duizenden ondernemende senioren van Neos zich in voor een warmhartige, duurzame en verbonden samenleving. 161 lokale Neos-clubs, van Voeren tot De Panne, zetten projecten op voor mensen met een beperking, mensen in kansarmoede en mensen op zoek naar een betere toekomst. Ook verdiepten ze zich in de circulaire economie.

Tussen 2018 en 2020 schonken alle Neos-clubs en de provinciale verbonden via 500 verschillende lokale projecten en acties in totaal meer dan 150.000 euro aan hun favoriete goede doelen. Vooral voorzieningen voor mensen met een beperking konden op grote steun rekenen.
Als orgelpunt van de grote campagne ontvangen 12 goede doelen, zorgvuldig door een jury en een grote stemronde geselecteerd, deze week elk 3000 euro.

10 superclubs
Daarnaast worden ook 10 lokale Neos-clubs die zich uitzonderlijk, origineel of tomeloos engageerden in de kijker gezet. Zij winnen een award: een smeedijzeren beeldje van Neos-lid Gilbert Brion.



 

 

                                                                   beeld: Sabien Clement
Toekomst: buddywerking
Neos zet deze succesvolle campagne Neos met een hart enthousiast verder, en neemt de komende jaren een bijkomende uitdaging rond buddywerking aan. ‘Neos buddy’s’ zijn ondernemende senioren die zorg dragen voor elkaar. “We zijn er voor mekaar binnen de clubs, maar ook voor mensen in de samenleving die wat meer veerkracht kunnen gebruiken. Want iedereen heeft een maatje nodig, toch?”
 

12 Goede doelen die 3000 euro ontvangen 

4 categorieën

1/ MENSEN IN KANSARMOEDE

  • BROTHERHOOD, AARSCHOT: Organiseert jaarlijks een kamp voor minderbedeelde kinderen van 6 tot 14 jaar
  • ’T VLAMMEKE, STADEN: Welzijnsschakel die het leven van mensen in armoede draaglijker maakt met voedselbedeling, ontspanningsactiviteiten, en vrijetijds- en vakantiebemiddeling
  • DE KLEPPE, BRAKEL: Vakantiecentrum waar kwetsbare mensen terecht kunnen. Want vakantie doet wonderen, voor iedereen
     



 foto: De Kleppe 

2/ MENSEN MET EEN BEPERKING

  • BUITENBEENPOP, LEOPOLDSBURG: Jaarlijks openluchtfestival voor personen mét en zonder beperking
  • VILLA ROZEROOD, DE PANNE: Biedt een moment van rust en ontspanning voor zwaar zieke kinderen en hun families
  • AALTERNATIEF, AALTER: Een woonzorgproject voor kinderen met een beperking van ouders die het welzijn van hun kinderen willen verzekeren.
    Foto: Aalternatief 

3 /MENSEN OP ZOEK NAAR EEN BETERE TOEKOMST

  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN: IJvert voor een menswaardige bescherming van asielzoekers en vluchtelingen
  • TRIAS NGO: Verbindt en versterkt wereldwijd ondernemende mensen en organisaties. Deze ngo is al jarenlang dé partner in solidariteit van Neos om ondernemende dromen waar te maken.
  • BOLLÉ BOLLÉ: Steunt kleinschalige en duurzame ontwikkelingsprojecten in Tanzania

Foto: Trias

4/ CIRCULAIRE ECONOMIE:
 organisaties die sociaal en duurzaam ondernemen en volop inzetten op recycling

  • GROEP INTRO, WERKLIFT, BEVEREN: Sociaal project. Persoonlijke groei via arbeid, vorming en begeleiding. Duurzaamheid op lange termijn.
  • MARIËNSTEDE, DADIZELE: Ondersteunt volwassenen met een handicap: wonen en aangepaste dagbesteding
  • VRIENDEN DER BLINDEN, KOKSIJDEN en BELGISCH CENTRUM VOOR GELEIDEDEHONDEN, TONGEREN: beide organisaties delen hun gift.

 Foto: Werklift, Groep Intro, Beveren

10 Awards voor clubs die zich door hun aanpak, energie, overtuiging bijzonder lieten opmerken

1. Neos Eeklo: Meest acuut ingespeeld op dringende noodsituatie: “Wijkcentrum De Kring zet zich in voor minderbedeelde kinderen. Tijdens de corona lockdown lanceerde het centrum een noodoproep. Neos Eeklo snelde te hulp en stortte 2.500 euro waarmee ze 20 laptops konden kopen om kinderen afstandsonderwijs te laten volgen. Wij blijven deze organisatie steunen.”

2. Neos Adegem: Mooiste combinatie van een rood-groene activiteit: “Wij zetten tijdens een ledenactiviteit een tombola op met materiaal van de bestuursleden en van een winkel die ging sluiten. De opbrengst van deze circulaire actie, 300 euro, schonken we aan De Vierklaver, een organisatie voor mensen met een beperking.


 

3. Neos Betekom-Begijnendijk: Meest ondernemende club: “Ons bestuur maakte heel wat mondmaskers, eerst voor de leden maar daarna ook om te verkopen aan 5 euro per stuk. Met een deel van de opbrengt schonken we een cheque van 250 euro aan Kom op tegen kanker. Van de nood hebben we een deugd gemaakt.”

4. Neos Kuringen: Meeste ‘handen uit de mouwen-acties’: “Wij verzamelden héél veel gsm’s en leverden 1.200 kg stoppen en doppen voor Tevona/Covida en De Vlaspit. We organiseerden een sfeervolle barbecue met de visueel meervoudige gehandicapte minderjarigen van Gansheide, Peer. Hier kochten we onze kerstcadeaus voor de leden, en we sponsorden met 500 euro voor de uitrusting van het opvanghuis.”

5. Neos Hasselt: Meest innovatieve circulaire actie: “Wij werkten samen met Flagbag, een sociale tewerkstellingsorganisatie, om van onze oude vlaggen en zeilen, hippe designobjecten met Neos-logo te maken. We voerden er op de jaarmarkt een kleurrijke ledenwervingscampagne mee.”

6. Neos Veurne: Hoogste ingezamelde bedrag: “Via de plantjesverkoop op de parking van Aldi en Colruyt schonken wij 5000 euro aan Kom op tegen kanker”.   

7. Neos Kortrijk: Origineelste circulaire inzamelactie: “Wij verzamelen gebruikte brillen voor de oogartsenorganisatie See and Smile die ze gebruikt in Afrika en Azië. We maakten volop kennis met de circulaire economie. Na een bezoek aan de Deelfabriek en het Repair Café voelden we veel enthousiasme bij de leden: ‘Wij komen hier zeker terug met de kleinkinderen om kleding om te ruilen of om tuingerief uit te lenen’.”

8. Neos Groot-Zonnebeke: De meest sportieve actie: “Wij trokken onze wandelschoenen aan en gingen op stap voor het goede doel. De leden betaalden 2 euro waarvan 1 euro telkens naar Neos met een Hart ging. Zo stortten we 1000 euro aan Welzijnsschakel ’t Zunnetje in Zonnebeke.” 

Foto: voorzitter Neos Zonnebeke met award

9. Neos Groot-Kortemark: De warmste culturele actie: “Wij werken al jaren samen met Theater Speranza,  een theatergezelschap voor het goede doel, en brengen telkens veel volk en middelen bij elkaar. We ijverden al voor De Bosrank (voedselbedeling), Akabe scouts en Sint Jan De Deo (mensen met een beperking). Tijdens de campagne brachten we 4.350 euro samen voor deze drie organisaties. Akabe kreeg van Neos West-Vlaanderen ook 500 euro.”

10. Neos Groot-Brecht: De meest enthousiaste/strafste club: Neos Groot-Brecht is de absolute vaandeldrager van Neos met een hart! 



 Foto: Neos Groot-Brecht: meest enthousiaste club! 

Vaandeldragers van Neos met een hart 
Enorme waardering gaat uit naar inspanningen van het team van Neos Groot-Brecht dat met tal van andere verenigingen de krachten bundelde tot en voor ‘Groot-Brecht met een hart’. Samen riepen ze maar liefst 21 projecten in het leven en brachten ze meer dan 16.000 euro bij elkaar voor de minderbedeelden van de regio.
Hun grote sterkte? Ondernemingszin en bindkracht! Het team kon mensen van alle generaties en van uiteenlopende instanties overtuigen om samen te werken (Unizo, jeugdbeweging, gemeentelijke diensten). Deze ploeg wist in te haken in op bestaande initiatieven zoals Paasmarkten, kerstdiners, happenings, schoolfeesten, ontbijten…) en daar hun project te introduceren. Door zelf allerlei leuke en lekkere dingen te prepareren en te verkopen deden ze de harten van velen smelten. Groot-Brecht met een hart kon mensen mobiliseren, laten feestvieren en genieten, en met die dubbele winst reikten ze de handen naar mensen met een kleine portemonnee.
Hun grootste prestatie: de ‘Dorpsdag’: een grote ontmoetingsdag met activiteiten voor jong en oud, waarbij veel lokale verenigingen intensief samenwerkten. Acteur en Brechtenaar Peter Van Asbroek was peter en bijzonder trots.

Proficiat aan alle deelnemende clubs!

“Toen we deze campagne twee jaar geleden lanceerden, hadden we nooit durven dromen dat we zo’n warm en genereus resultaat zouden behalen, dat clubs elkaar zo zouden aansteken in hun acties voor een betere wereld. Senioren leveren een wezenlijke bijdrage aan de samenleving.”
Martin De Loose, Neos-directeur

Het meest deugddoende is toch het warme hart dat je aan deze activiteiten overhoudt, en dat je ziet dat wij als club flink wat kunnen verwezenlijken dankzij de inzet van iedereen Bestuurslid van Neos Kuringen.

Veel Neos-clubs steunen al jaren goede doelen - engagement zit in ons DNA - maar de solidaire campagne Neos met een hart bracht de afgelopen twee jaar toch een ongeziene dynamiek teweeg binnen onze verenging. We nodigden sprekers uit om onze blik op armoede, vluchtelingen en migratie te verruimen, en in heel Vlaanderen organiseerden we benefieten en inzamelingen, stonden we op markten en pleinen, bakten koekjes en verkochten allerlei spullen voor onze favoriete goede doelen. In totaal 500 projecten!”
Paul Cocquet, voorzitter van de werkgroep Neos met een hart

Neos met een hart: SAMENGEVAT

  • solidaire campagne (2018-2020) waarbij lokale seniorenclubs zich actief inzetten voor mensen met een beperking, mensen in (kans)armoede en mensen op de vlucht.
  • grote leden-betrokkenheid via 500 activiteiten: lezingen, uitstappen en handen uit de mouwen-acties m.b.t. de drie doelgroepen.
  • honderden lokale organisaties en voorzieningen ontvangen in totaal 150.000 euro.
  • extra focus op circulaire economie via het massaal inzamelen van recycleerbare stoppen en doppen, gsm’s inruilen en bomen planten i.s.m. Natuurpunt, en door circulaire acties en bedrijfsbezoeken.

“Als ondernemende seniorenorganisatie dragen we ook positief bij tot een duurzame samenleving en leggen we ons toe op circulaire economie: ruilen, repareren, recycleren, delen, maatwerkbedrijven, tweedehands… Niets van waarde mag verloren gaan!”
Martin De Loose, Neos-directeur

 

Top