U zult merken dat weer verschillende leden verslagen geschreven hebben over voorbije activiteiten. Wij zijn hen hiervoor heel dankbaar.

De maand april is een zeer drukke maand geweest: in totaal 8 activiteiten.

In mei zijn ook 2 sportactiviteiten voorzien. Hopelijk wordt het weer gauw beter zodat ze niet afgelast moeten worden.

Wij willen ook jullie aandacht trekken op activiteiten georganiseerd door Neos Nationaal. Zij staan gegroepeerd in sectie “Speciale aandachtspunten”. Bijkomende informatie kan men bekomen bij onze secretaris Flora Ghijselinck (via mail: flora.ghijselinck@gmail.com of telefoon: 0478 47 56 17).

Toekomstige activiteiten

·         Geleide wandeling "vallei van de 3 beken" (vrijdag 13 mei).

Ofschoon Diest en omstreken heel wat natuurgebieden kent zoals Dassenaerde, Webbekomsbroek, Papenbroek ... enz. is er een gebied dat zich situeert in Schaffen en dit natuurgebied heet: “Vallei van de 3 beken”. Voor velen onder ons is dit nog onbekend gebied.

Neos Diest biedt u de gelegenheid om dit natuurgebied nader te leren kennen en dit onder leiding van een gediplomeerd gids voor deze zone.

We vertrekken met eigen wagens om 13u30 (afspraak parking Carrefour en mogelijkheid tot carpooling) en rijden dan tot aan de kerk van Schaffen-Vleugt waar de gids ons zal opwachten.  Vandaar rijden we dan tot aan het natuurgebied onder begeleiding van onze gids.

Kostprijs: 5 euro per deelnemer en ter plaatse te betalen.

De wandeling door het gebied zal ongeveer 2 uur duren. Aangeraden wordt u  te voorzien van degelijk schoeisel (wandelschoenen, hoge schoenen). Bij nat weer zijn rubberen laarzen aanbevolen.

Route naar Schaffen-Vleugt: ter hoogte van het station Diest rechts afslaan richting Schaffen en daar de weg vervolgen richting Paal. Halfweg na ongeveer 5 km links afslaan richting Deurne (Diest) en vervolgens na een paar kilometer rechts afslaan naar de kerk van Vleugt. Deze kerk is zichtbaar vanop de weg.

Na de wandeling is er mogelijkheid om samen nog een drankje te nuttigen evenwel voor eigen rekening.

·         Béjart – IXe symfonie Beethoven (zondag 22 mei 2016, 15u00, Vorst Nationaal Brussel)

Deze activiteit gaat niet door.

Ten gevolge van de tragische gebeurtenissen die zich enkele weken geleden afspeelden in België en die niet enkel ons land, maar de ganse wereld met verstomming sloegen, besliste Tokyo Ballet om niet naar België af te reizen. De balletvoorstelling, voorzien op zondag 22 mei 2016 in Vorst Nationaal, kan bijgevolg niet doorgaan. De personen die hiervoor betaald hadden zullen hun inschrijvingsgeld terug betaald krijgen.

Toch blijft het de diepste wens van Music Hall én van Neos om dit unieke en prestigieuze dansspektakel met 200 dansers, solisten en muzikanten in de juiste sfeer en onder de best mogelijke omstandigheden voor publiek en artiesten toch te laten plaatsvinden. De voorstelling wordt mogelijk verplaatst naar zondag 8 januari 2017, opnieuw in Vorst Nationaal. Te gelegener tijd zal een nieuwe invitatie uitgestuurd worden.

·         Daguitstap naar Namen (Waals parlement, Château de Namur, Citadel) (vrijdag 27 mei)

Het is zo ver, we gaan naar Namen om - eindelijk na 3 pogingen - het Waals parlement te bezoeken.

Omdat het de laatste uitstap van dit Neos-jaar wordt, willen we ons culinair verwennen.

We bezoeken in de voormiddag het Waals Parlement, op de middag gaan we dineren in de Château de Namur - en in de namiddag bezoeken we met gidsen het militair citadelfort, waarbij we de vergelijking met onze citadel in Diest niet uit de weg gaan.

Het Waals parlement is gelegen aan de Grognon en de Maas in Namen: een gids zal ons begeleiden door het voormalige hospice dat omgebouwd werd tot Parlement en ons de werking van deze vergadering van volksvertegenwoordigers uiteenzetten.

Vergeet niet dat in tegenstelling met het Vlaamse Parlement, de bevoegdheden verdeeld zijn onder Franse gemeenschap en het Waals Parlement, dat naast Wallonië bovendien ook het Duitstalig gewest omvat. Een kluwen dat u duidelijk zal gemaakt worden.

’s Middags nemen we de tijd voor een culinaire verpozing in het Château de Namur, de hotelschool die staat voor kwaliteit.

We dineren in het voor ons voorbehouden salon en krijgen er het aperitief, een 3 gangenmenu, koffie met versnaperingen, wijn en waters.

Nadien bezoeken we de “Citadelle”, het voormalig militair bolwerk, te voet en met het toeristisch treintje, onderaards en bovengronds en in het museum.

Praktisch:

8 uur 30: vertrek met de bus vanop de Carrefour-parking

10 uur 30: bezoek aan het Waals Parlement

12 uur 15: Château de Namur

14 uur 30: Bezoek van de “Citadelle”

17 uur: vertrek naar Diest

18 uur 45: aankomt in Diest

Het wordt ongetwijfeld weer een boeiende dag die u kan bijwonnen door ten laatste op 12 mei in te schrijven en 80 € (het diner kost 47€!) te betalen op rekening van Neos Diest

BE93 0013 3097 2867/BIC GEBABEBB met de vermelding “27 mei” en uw naam/namen.

Niet leden betalen 88 €.

·         Fietsclub (maandag 30 mei)

Hopelijk hebben we dit keer meer geluk met het weer. Vertrek is om 14u00. Startplaats: natuurcentrum (Halve Maan).

Uitnodiging volgt weldra.

Voorbije activiteiten

Dinsdag 5 april: Namiddaguitstap naar Alden Biesen (dinsdag 5 april)

Verslag geschreven door Broos Rita:

De meesten onder ons waren reeds op deze plaats geweest voor het bijwonen van een culturele activiteit o.a. het bijwonen van de zomeropera, maar hadden het kasteeldomein zélf nog nooit bezocht.

De rondleiding startte aan de maquette met overzicht van het gebouwencomplex. Meteen vernamen wij dat in deze buurt destijds de twee grote boerderijen van het domein gelegen waren.

Al wandelend buiten, maar ook binnen in enkele van de gebouwen, vernamen wij een hele brok van de ongeveer 800 jaar lange geschiedenis van dit uniek erfgoed.

Door de schenking van een kapel aan de Duitse Orde in 1220 werden op deze plek de eerste gebouwen opgetrokken. Er kwam een ware Mariadevotie op gang en men bouwde een gasthuis voor de pelgrims. Er kwam ook een instelling om aan armenzorg te doen. Dit alles gebeurde met de steun van de Duitse Orde.

In de barokke kerk gaf onze gids ons feedback over de Duitse Orde die als kenmerk een zwart kruis op witte achtergrond heeft. Vanaf 1198, vlak na de stichting in 1190, werd het de Duitse Ridderorde met zwaard en kruis omwille van de deelname van christelijke strijders in het Heilige Land (periode van de Kruistochten).

De hoogbloei van Alden Biesen was van de 16 de tot de 18 de eeuw. In die periode werd er ook naarstig gebouwd en legde men een Engelse en een Franse tuin aan. In deze laatste konden wij even flaneren en de vroegere “grandeur” opsnuiven genietend ook van het mooie uitzicht op de omliggende gebouwen.

In 1700 werd Alden Biesen een Landcommanderij met 12 ondergeschikte commanderijen. Aan het hoofd stond de Landcommandeur die zijn residentie had op het kasteeldomein. Dankzij de restauratiewerken konden wij nog een stukje van de glorie van weleer waarnemen. Wij bewonderden wanden bekleed met perkament van edelhert of behangsel van zijden stof met bloemmotief, plafondversiering met symbolische decoratie en een indrukwekkende fotogalerij.

Wij wandelden naar de overkapte erekoer van de waterburcht, de plaats waar de zomeropera doorgaat. Alweer een plek om je ogen de kost te geven!

Tijdens de Franse Revolutie werd de Duitse Ridderorde verdreven uit Alden Biesen en kwam de site gedurende twee eeuwen in privébezit. Aftakeling en verval waren van dan af definitief ingezet. Tot overmaat van ramp teisterde een felle brand in 1971 het domein.

Doordat Alden Biesen in handen kwam van het Departement van Cultuur, Sport en Media van de Vlaamse Gemeenschap konden de noodzakelijke restauratiewerken gebeuren en kon de site een nieuwe opstart krijgen. Dit was heel goed te merken toen wij de vroegere tiendenschuur en de voormalige rijschool binnenstapten. Twee gerestaureerde locaties waar nu uiteenlopende evenementen kunnen doorgaan.

Tevreden van deze eerste “lage-drempel-activiteit” sloten velen onder ons dit bezoek af met nog een gezellig samenzijn in de plaatselijke brasserie.

Donderdag 14 april: Daguitstap naar Brussel (Breugel, Paviljoen ‘Menselijke driften’ Horta-Lambeaux, Grote Moskee)

Enkele reacties van onze leden:

Van Hermans Lilian:

Het was een zeer interessante dag, met buitengewone goede gidsen. Het eten was lekker en de Grote Moskee moet je ook gezien hebben.

Donderdag 21 april: Wandelclub

Onder leiding van onze leden Fons Bonroy en Floris Nijs hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar Zichem en Scherpenheuvel. We bezochten ook de Maagdentoren in Zichem. Bovendien was het die dag zeer mooi weer, zodat we buiten een hapje gegeten hebben. In totaal hebben we 15 km afgelegd.

Vrijdag 22 april: Amateurtoneel Rotselaar

Slechts 2 leden zijn afgezakt naar Rotselaar.

Maandag 25 april: Fietsclub

Deze keer hebben we gefietst. 10 dapperen waren op de afspraak en hebben in de soms gietende regen een tocht gemaakt. We zijn vertrokken vanuit Diest tot aan het Schulens meer. Maar de weergoden waren niet van de partij. We maakten een korte tussenstop in Halen en vlogen zo snel mogelijk terug naar huis. Hopelijk hebben we volgende maand meer geluk.

Dinsdag 26 april: Gentse Floraliën.

Dinsdag 26 april gingen wij met 17 Neos leden naar de Gentse Floraliën. Het was een koude natte aprildag. Na lang aanschuiven konden wij de eerste bloemenhal bewonderen; en vervolgens de 3 andere tentoonstellingen op andere locaties in de stad. Het is toch de moeite waard om te zien welke prachtige kunstwerken mensen met bloemen kunnen maken. Om 17u00 gingen we met de bus naar het restaurant. Het eten was lekker en om 21u00 waren we terug thuis.

Vrijdag 29 april: Daguitstap 's-Hertogenbosch

Met een volle bus kwamen we om 9u15 in ’s-Hertogenbosch aan, waar we eerst een uiteenzetting kregen over de schilderijen van Jeroen Bosch. Nadien volgde het museumbezoek met een audiogids. De tentoonstelling kende veel succes en het was dan ook erg druk. De werken van de schilder zijn uniek in hun tijdsgeest en het loont de moeite om ze te gaan bekijken. In de namiddag deden we een stadswandeling onder leiding van een bekwame gids. ’s-Hertogenbosch is gezellig en heeft veel pittoreske pleintjes, waar het gezellig vertoeven is. Deze stad is beslist een tweede bezoek waard.

·         Zaterdag 30 april: Cultuurmarkt (Citadel Diest)

En we waren ook aanwezig op de cultuurmarkt waar het project ‘Diest uit de Schuif’ werd voorgesteld.

Speciale aandachtspunten

Volgende activiteiten worden georganiseerd door Neos Nationaal of Neos Vlaams Brabant. Bijkomende informatie kan men bekomen bij onze secretaris Flora Ghijselinck (tel. 013/ 55 57 16 of via mail flora.ghijselinck@gmail.com).

·         Opera in Alden Biezen (zondag 5 juni 2016)

Inschrijvingen zijn afgesloten.

·         Elisabethiade piano (donderdag 16 juni 2016)

Informatie volgt zo gauw beschikbaar.

·         Albert 1 (donderdag 25 augustus, 21u)

Een niet te missen stukje geschiedenis over één van de meest geliefde koningen der Belgen.

Het musicalspektakel Albert I neemt ons mee naar het België van de 20ste eeuw. Koning Leopold II sterft en Albert wordt de nieuwe koning, gesteund door zijn vrouw Elisabeth. Woelige tijden zijn op komst en al snel wordt de koning geconfronteerd met de Duitse troepen van zijn neef Keizer Wilhelm, die vrije doorgang door België willen. Albert wil de neutraliteit van zijn land niet in gevaar brengen en leidt België door de Eerste Wereldoorlog.

Tegen de achtergrond van het koningschap van Albert I toont het muziekspektakel de gebeurtenissen in het leven van enkele fictieve personages, die elk op hun manier de oorlogsjaren en het interbellum beleven. De professionele zangers en acteurs worden geflankeerd door 200 dansers, acrobaten, figuranten, paarden en authentieke voertuigen.

Het musicalspektakel, met een uitgebreide klank- en lichtshow, wordt live uitgevoerd op het water voor het prachtige kasteel van Prins de Merode in Westerlo.

Wie graag dit historisch totaalspektakel wil bijwonen, kan kiezen uit:

A: Enkel ticket: € 36/pp voor leden, € 43,5/pp voor niet-leden

B: Ticket met busvervoer en driegangendiner (buiten het kasteeldomein): € 70 /pp voor leden, € 84 /pp voor niet-leden

Inschrijven kan tot dinsdag 20 mei 2016 door het totaalbedrag over te schrijven op rekening BE 93 0013 3097 2867/BIC GEBABEBB van NEOS Diest, met vermelding van ‘Albert I’+ aantal personen + A of B’.

Verdere praktische informatie zal u later worden meegedeeld.

Voor bijkomende vragen kunt u terecht bij Flora Ghijselinck op tel. 013/55 57 16 of via mail flora.ghijselinck@gmail.com.

Enkele plannen voor het komende Neos jaar, waarvan de data al vastliggen:

2016

·         Geleide wandeling “vallei van de 3 beken” (vrijdag 13 mei)

·         Béjart – IXe symfonie Beethoven (zondag 22 mei): Afgelast

·         Fietsclub (maandag 30 mei)

·         Zomeropera Alden Biesen (Eugen Onegin – Tsjaikovski) (zondag 5 juni)

·         Reis naar Schotland (maandag 6 juni – dinsdag 14 juni)

·         Elisabethiade piano (donderdag 16 juni)

·         Slotactiviteit ‘Ledendag’ (vrijdag 24 juni)

·         Fietsclub (maandag 27 juni)

·         Albert 1 (donderdag 25 augustus)