Je bent hier:
Fotoalbum en Artikels
Verslag 21ste Neos fietsvakantie
3-7 juni 2019 Hoge Veluwe Apeldoorn

Op maandagmorgen 3 juni 2019 stonden twintig Neos vrienden klaar op het dorp voor de fiets midweek in de Veluwe. Het inladen van de fietsen verliep vlot en ook de acht personen in Assenede waren vlug aan boord zodat we om half negen reeds op weg waren naar Apeldoorn. Bij de koffiestop in Minderhout kwam de 29ste deelnemer ons vervoegen en waren we compleet.

Een voorspoedige reis bracht ons tegen twaalf uur in het Cantharel hotel. Na de lunch en de toewijzing van de kamers konden we voor de eerste trip starten. Het was eerst wat zoeken naar het knooppunten netwerk maar eens dat gevonden was het eerlijk fietsen in de bossen rond het paleis Het Loo. Op de terugweg verkenden we Apeldoorn en konden we pauzeren in De Babbel. In Ugchelen zagen we een watermolen in werking en na 36 km waren we in het hotel.

Na het fietsen en douchen konden we terug energie opdoen aan het rijkelijk buffet. Daarna nog wat na genieten in de bar met een gezelschaps- of kaartspel en uitrusten voor de volgende dag.

Dinsdag morgen om 10 uur werd de start gegeven voor de eerste volle dag fietsen. Van het hotel naar Beekbergen en over Lieren, Oosterhuizen en Loenen naar Eerbeek. Een koffiestop hadden we in Het Ruifje en de lunch nuttigden we in De Brugkabouter. De ganse voormiddag hadden we in de volle zon gefietst. Op de middag veranderde het weer en werd het zwaar bewolkt met een spatje regen. Het deed er ons toe besluiten niet tot in Laag Soeren te gaan maar nu al de terugweg aan te vangen. Langs het Apeldoorns kanaal en door landbouwgebied met mooie boerderijen bereikten we Klarenbeek en onze derde stop in De Nieuwe Ruisch. Het weer zag er ondertussen beter uit en we dreigden te vroeg in het hotel te arriveren. Daarom werd een lus toegevoegd. Die ging door het Spelderholtbos, Hoenderloo en het Leesten. Een zestal mindere fietsers kozen voor een kortere weg naar het Van der Valk hotel, zij legden 56 km af, de grotere groep 65.

Op woensdag stond een rit naar Kootwijk en Garderen geprogrammeerd. Na 5 km door het Ugchelse bos konden we de plaatselijke bewoners zien, nl. een familie everzwijnen. Deze waren niet opgezet met ons bezoek en verdwenen vliegensvlug in het struikgewas zodat alleen wie vooraan fietste ze gezien had. Verder door het heidegebied de Maalberg bereikten we Kootwijk. Daar namen we de tijd om het honderd jaar oude gebouw van radio Kootwijk te bewonderen en een groepsfoto te nemen. Dit station maakte radio verbindingen mogelijk tussen Nederland en zijn kolonies, nu is het al jaren ongebruikt en in verval.

In Hoog Soeren in Het Nieuwe Jachthuis hadden we onze koffiestop. Honderd meter verder zagen we de idyllische kapel waar veel koppels trouwen. Met wat vertraging door de ketting van Hans, de batterij van Magda en het zadel van Etienne kwamen we na 14 uur in De Bourgondier voor de lunch. Tijdens het eten voerde de eigenaar van het restaurant de fiets van Etienne naar een plaatselijke hersteller om een nieuw zadel te monteren. Net als gisteren rees de vraag; blijven we allen samen wachten op de fiets of splitsen we ons zodat het merendeel verder kan fietsen. We opteerden voor het tweede en met 23 vertrok men voor de namiddag rit. Onder leiding van Emmanuel namen 6 fietsers een kortere weg naar het hotel. Aan een matig tempo en met een terrasje onderweg waren die later terug dan de groep die het geplande traject volledig aflegde. We hadden 65 en 72 km op de teller.

Wegens de vertragingen van de vorige dagen werd beslist de donderdagrit een half uur vroeger aan te vatten. De ochtend wandelaars moesten zich dus reppen om op tijd aan de fietsen te zijn. Eens voltallig gingen we van start richting Ijssel. Voor onze koffiestop hadden we terug al een familie everzwijnen en een reigersnest met jong gezien. De volgende bezienswaardigheid was het waterrecreatie domein Bussloo met zijn ongeveer 260 ha grote vijver. Nog eens vier km verder waren we aan de Ijssel. Het is er aangenaam fietsen langs het water en door de uiterwaarden. Nabij het Gorssels pontje konden we in De Kribbe lunchen en ons vergapen aan de oude landbouw machines die er ten toon staan.

Na de middag met het veer naar Gorssel, een ritje door het dorp en terug over de Ijssel. Er stond een sterke stroming en er was druk scheepvaart verkeer. We zetten de tocht voort naar Gietelo en Klarenbeek. Daar was het in De Pijnappel tijd voor een dessertje. De fietstocht was zo goed mee gevallen dat Willy voorstelde om de lus naar huis wat langer te maken. Zo gezegd zo gedaan en in Lieren kregen de deelnemers de keuze, recht naar het hotel of de extra lus. Negen vermoeide fietsers kozen voor het eerste, twintig dappere voor het tweede. Dat het op de extra lus wat sneller fietsen zou zijn was verwacht maar dat men in de afdaling van de Spelderholt naar ongeveer 40 km per uur ging was voor sommigen wat veel. Bij aankomst hadden we 61 en 70 km afgelegd.

's Avonds aan het uitgebreid buffet had de kok nog iets extra voor ons, nl. een zeetong. Met al dat lekker eten begonnen wij te vrezen dat we elk met een kilo meer naar huis zouden gaan.

Voor de laatste halve dag van de fietsvakantie zochten we een plek die we nog niet hadden gezien. Dat bleek de Hoog Buurlose heide. Wat we daar te zien kregen was een duingebied midden de heide en de bossen. We hadden er de mooiste zichten van deze midweek en konden er fietsen op een prachtig aangelegd betonnen fietspad een ideale afsluiter van de fietsvakantie. Met nog eens 33km legden we de afgelopen 5 dagen 251 of 276 km af.

Tegen 12 uur waren we terug in het hotel en konden we nogmaals aan het rijke buffet aanschuiven. Nu was het tijd om afscheid te nemen, fietsen en koffers in te laden en nog een laatste foto voor het hotel te nemen. De terugreis verliep vlot en om halfzes zagen we ons Bassevelds dorp terug.