Buitenlandse reis: Cruise op de Donau
16 tot 22 juni 2016, kort verslag

onze foto's vind je in het "fotoalbum"

Donderdag 16 juni 2016

Donderdagmorgen vroeg uit de veren, want om 3:45u komt de minibus ons thuis ophalen, en brengt ons naar de bibliotheek van Temse, waar de grote bus ons opwacht.

Met 10 leden van Neos Temse, en 2 uit Wilrijk rijden we verder naar Lier waar Neos Lier, Neos Zoersel en Rita, onze nederlandstalige gidse ook instappen.  In Lummen pikken we de laatste passagier op en met 39 rijden we verder Duitsland in.   Daar sluiten nog 2 bussen aan en komt ook onze vaste chauffeur Willy aan boord. Ook hij zal een zeer ervaren gids blijken.

Lekker middagmaal onderweg, de tuin doet aan bierfeesten denken.  Het miezert intussen.

Na vijven komen we aan in Passau en gaan aan boord van de MS La Boheme.  De hele bemanning is in de weer om onze koffers naar onze hut te brengen.  Wat een luxe, dit zijn wij niet gewend.  De kapitein verwelkomt ons met een drankje en ondertussen is de boot reeds vertrokken.  We zullen deze nacht 190 km varen en 7 sluizen passeren.  We slapen alleen omdat we deze dag al vroeg begonnen, maar zijn te nieuwsgierig om in bed te blijven liggen.

Vrijdag 17 juni 2016

Eerste halte in Melk, de bus brengt ons naar de Stiftskirche, de mooiste barokabdij van Oostenrijk.  We zijn lekker vroeg, op het openingsuur, zodat we rustig de vele kunstschatten kunnen bewonderen, met gids uiteraard.

Tijdens het middagmaal varen we verder tot Dürnstein, waar Sisi door haar Franz Jozef werd opgewacht.  Verschillende gevels laten zien dat het water hier niet altijd binnen de oevers blijft, de recentste overstroming gebeurde in 2013.  Klein gezellig stadje, vol toeristenwinkeltjes.

Na het diner aan boord – uitstekende keuken, we varen immers met een franse maatschappij – rijden we met de bus door Wenen.  Het is intussen bijna donker.  Deze nacht ligt de boot stil, dat slaapt toch rustiger :-)

Zaterdag 18 juni 2016

Vandaag worden we naar Slot Schönbrunn gebracht.  De tuinen hebben wij alleen nog maar in herfstkleuren gezien, maar nu bloeien de rozen volop en staan de perken er kleurig bij.  De stappers gaan tot de Gloriette, van waar we een prachtig zicht hebben op het kasteel en de stad Wenen. Voor het druk wordt zijn we weer weg en middagmalen we aan boord van “ons” schip.  Dan brengt Willy ons naar het centrum waar we de Opera, het Sacherhotel, de Stephansdom, Graben en de Hofburg bewonderen.  Het is zaterdagmiddag, warm en druk.  Een terrasje doet dus deugd.  Een gayparade doorkruist de stad.

’s Avonds feesten we aan boord : galadiner.  Intussen varen we langs Bratislava en leggen deze nacht weer 212 km af.

Zondag 19 juni 2016.

Esztergom, eerste hoofdstad van Hongarije.  Een treintje brengt de niet-klimmers naar de kathedraal.  Wij strekken de beentjes en gaan tevoet bergop.  Onderweg zien we zwaluwnesten aan de kerk.  Monumentaal zijn de gebouwen hier : carraramarmer uit Italië, rode marmer uit de streek.

Het wordt steeds warmer en met nog 73 km  voor de boeg hebben we uitgebreid tijd voor een zonnebad op het dek.  De eerste bruggen van Budapest komen in zicht.  Zoveel imposante prachtige gebouwen, dat hadden we niet verwacht.  Eens aangemeerd verkennen we de kade van de Donau, vinden gelukkig enkele rustiger straatjes en staan aan het Parlement.  Daar wordt net de wacht gewisseld, volgens een oud  ceremonieel,  alhoewel één wachter zich moeilijk ernstig kan houden.

Na het avondmaal brengt de bus ons naar de citadel van Buda, om de stad in avondlicht te bekijken.  De bruggen zijn prachtig verlicht.  Buda is de bergzijde van de stad, Pest de platte kant.  Beide delen worden verbonden door de Kettingbrug, de eerste vaste verbinding.  Intussen zijn er meerdere verbindingen.

Maandag 20 juni 2016

Edith, onze lokale nederlandstalige gids vertelt fier over haar stad en zijn bewoners.  Ze toont ons de burcht, de Matthiaskerk, Pestzuil en vissersbaston in Buda.  Na de middag trekken we naar het Parlementsgebouw, in Pest, waar we na grondige controle ook de binnenzijde bewonderen.   Ook hier weer overdadige versiering met veel bladgoud.

Deze avond verwelkomt de bemanning ons in lokale klederdracht en eten we Hongaars.  Onze laatste avond aan boord.

Dinsdag 21 juni 2016

De bemanning vormt een levende ketting om onze bagage naar de bus te brengen.  Vanavond slapen we aan wal.  De bus brengt ons naar het Heldenplein, we wandelen langs het stadspark en piepen binnen in een badhuis.  Hongarije heeft verschillende warmwaterbronnen die de badhuizen bevoorraden.  Middagmaal in de ballroom van Koningin Elisabeth in het gerenommeerde Gundel restaurant.  Nu moeten we de winkelstraat verkennen en de oudste metro van het continent proberen.  De beroemde patissier Gerbaud wandelen we voorbij : het eten aan boord was al zo lekker dat we geen behoefte hebben aan zoet. Het ****hotel ligt in de drukke straat, maar binnen merk je er niets van.  Ruime kamers en badkamers geven rust.

Woensdag 22 juni 2016

Na het ontbijtbuffet bezoeken we het Joods kwartier van Pest, met zijn derde grootste synagoge en het Wallenbergmonument.  Middagmaal in weer een typisch restaurant Kàrpàtia.  De weelde in de gebouwen houdt niet op.  Buiten is het intussen 33°.  We zijn bijna blij dat we weer naar huis mogen, daar is het iets frisser.

Willy brengt ons weer met de bagage naar de luchthaven.  Zelf moet hij met zijn bus nog 1200 km terug rijden.  In de luchthaven klinkt een golf van applaus : in de Europabeker scoort Hongarije een goal.  In het minibusje van Charleroi naar Temse gebeurt ongeveer hetzelfde : ook de Belgen scoren, en winnen daarmee hun match.

Nu resten alleen nog de foto’s en herinneringen, aan mooi weer, lekker eten, en vooral de ontmoetingen met veel fijne mensen.