Buitenlandse reis: Leeuwarden
van 14 tot 16 september 2018, kort verslag

Leeuwarden, culturele hoofdstad, 14 – 16 september 2018

Onze buitenlandse reis voor dit jaar, met 26 leden, ging naar Leeuwarden, culturele hoofdstad van het jaar. Vroeg opstaan hoort daarbij want het is toch een aantal uurtjes rijden om daar te geraken. De bus zat in Temse al half gevuld met onze medereizigers van Neos Zonnebeke, die er al een ritje van bijna anderhalf uur opzitten hadden.

Na het middagmaal bezochten we tentoonstelling van Escher. In een prachtige tentoonstellingshal konden we de werken van deze kunstenaar bekijken, waarbij niet alleen zijn bekende werken hingen, maar eveneens zijn eerste litho’s, die opvallen door de contrasten tussen licht en donker. Alvast een eerste topper voor de kunstliefhebbers, tijdens deze driedaagse. Na nog een korte rondwandeling door Leeuwarden reden we naar het hotel waar we ook het avondmaal nuttigden. Het prachtige decor van het onvermijdelijke water en de daarbij horende boten deden het eten alleen maar beter smaken.

Dag 2 bracht ons naar een Friese boerderij, waar de mens nauwelijks nog aan te pas komt, vermits de automatisering daar ver is doorgedreven. Het bezoek aan Dokkum was jammer genoeg weggevallen wegens tijdsgebrek. Het middagmaal werd in een typisch Fries café genuttigd in Wierum. Maar vooraf bracht de cafébaas ons even naar de dijk om de uitgestrekte Waddenzee te bewonderen. Daarna terug naar Leeuwarden voor een bezoek aan het Beerenburger museum van Boomsma waar ook een proeverij niet kon ontbreken. Gelukkig hadden we daarna nog tijd voor een terrasje om even uit te blazen en keerden we al snel terug naar het hotel voor het avondmaal.

Een tweede hoogtepunt van deze reis bracht ons naar een imposante hal in Leeuwarden waar we de musical ‘De Stormruiter’ konden bewonderen. Dit topspektakel met 100 Friese paarden overtrof onze verwachtingen en kon op algemene bewondering rekenen. Dat we pas rond 24 uur in het hotel terugkeerden kon ons niet deren…we waren nog aan het nagenieten.

Dag 3 bracht ons naar Sloten en Lemmer, typisch Friese dorpjes met al hun pracht en praal. Jammer genoeg stuurde een verdwaalde bui even roet in het eten, maar dat kon ons toch niet tegenhouden om nog een terrasje te doen, ondertussen onder een Fries zonnetje! Het middagmaal was andermaal overvloedig en lekker in een mooi ingericht restaurant met heel wat antiek als decor. Het laatste bezoek was aan het Stoomgemaal in Lemmer, dat nog steeds gebruikt wordt om de Friese wateren te verlagen bij noodgevallen. Dit stukje werelderfgoed maakte indruk met zijn enorme machinehal, die er overigens kraaknet bijlag. Daarna was het alweer tijd om af te reizen naar Temse waar we zoals voorzien om 20 uur toekwamen.

Deze driedaagse reis was voor velen van ons een eerste kennismaking met Friesland maar zal ongetwijfeld velen aangezet hebben om nog eens een bezoekje te brengen aan dit prachtige gebied dat bol staat van water en boten, uitgestrektheid en rust. Samen met Neos Zonnebeke hebben we een heel aangename tijd doorgebracht, veel en goed gegeten, gedronken, genoten en gelachen! Al wat je nodig hebt om van een uitstap te genieten en geslaagd te noemen. Fryslân Boppe!

Meer foto's vind je in ons "fotoalbum"