Mobiliteit gaat veel verder dan al of niet autorijden. Het raakt ieder van ons in de portemonnee, gezondheid en gewoonten. Dat maakt het fenomeen boeiend, maar niet eenvoudig: iedereen heeft ermee te maken, iedereen is ‘expert’.
Mobiliteit in het algemeen en de daaruit volgende basisbereikbaarheid is één thema of dossier binnen deze maatschappelijke werking. Het nieuwe decreet basisbereik, dat recent werd goedgekeurd binnen het Vlaams parlement, heeft gevolgen voor het platteland. Knelpunten rond mobiliteit worden uiteengezet, maar vooral mogelijke ‘oplossingen’ komen aan bod. En deze alternatieven liggen eerder in een andere manier van denken en omgaan met tijd en ruimte, dan in meer rijvakken of tunnels op autosnelwegen.
Willy Miermans professor emeritus UHasselt en Maaslander is socioloog verkeerskundige. Hij is in de verkeers- en planologische wereld gerold via de inspraak en communicatie omtrent stadsvernieuwing, doortochten en verkeersprojecten.
Dat heeft zijn interesse gewekt voor alle aspecten van het verkeers-vak: van kleine technische details en vormgeving, over planning en beleidsvoorbereiding, ecologische en economische topics tot gedrags- en bestuurlijke aspecten. De vertaling in simpele mensentaal is zijn handelsmerk.
Willy ligt mee aan de basis van de opleidingen Verkeerskunde aan de PCVO en de UHasselt.
|