Hallo allemaal, het gaat hier over onze uitstap naar Hoei en Modave op 19/5/16. Via Hannut rijden we per grote en kleine bus naar Hoei voor een bezoek aan het oude stadsgedeelte o.l.v. gidsen. Welbekend is de "Muur van Hoei", zeker bij de wielertoeristen en wielrenners. Het is een kuitenbijter. We hadden eveneens een kleine rondvaart voorzien van het nodige commentaar. Hiermee was het voormiddagprogramma afgesloten en trokken we naar ons restaurant aan de oevers van de Maas voor het middagmaal. Hier was er het enigste probleem de bediening bij het eten. ( de patroon heeft zich daarvoor geëxcuseerd )

Het namiddagprogramma bestond uit een bezoek aan het kasteel van Modave ; een middeleeuws kasteel op een rotspiek van 60m boven het riviertje de Hoyoux, dat een prachtig uitzicht gaf over de omgeving en de omringende natuur. Doorheen de tijd werd dit kasteel verschillende malen gerestaureerd en uitgebreid tot een mooi buitenhuis met Franse tuinen.

Na het bezoek hadden we als tussenstop nog een mooi cafeetje 'La Merveille' gevonden op aanraden van de toeristische dienst. Hier werd nog wat gebabbeld en gedronken, het was heel gezellig, zo erg zelfs dat het geheel wat uitgelopen is. We waren toch nog op een redelijk uur terug in Sint-Truiden, men was unaniem akkoord dat het een geweldige uitstap was geweest, met een pluim voor het bestuur, die alles voorbereid hebben.

grtjs en tot een volgende keer.

4-daagse reis naar Elzas&Vogezen 16/09-19/09/2015

Dag 1

Op een wonesdag vertrokken we per bus naar de Elzas & Vogezen. Onder een druilerige regen, hetgeen niet veel goeds voorspelde. Tijdens de busreis bleef het maar regenen, men begon al te twijfelen aan het weer. Maar... in Nancy kwam de zon om het hoekje piepen, weliswaar een waterig zonnetje, maar we konden een mooie wandeling maken naar Place Stanislas, die schitterende poorten en ornamenten. Het was maar een kort intemezzo, want na een lekkere maaltijd ging de wandeling verder, mooie monumenten en prachtig  bouwwerken. na de wandeling vertrokken we richting Kaysersberg, een oude mooie stadje dat nog vele vakwerkhuizen heeft, hier werd men vrij gelaten om zelf nog wat te wandelen of iets te doen. Na deze tussenstop reden we richting Colmar naar ons hotel en een welverdiend avondmaal. Ik denk dat allen wel goed geslapen hebben na de eerste dat met wandelingen.

Dag 2

Amai, donderdag stonde de hemelsluizen echt open, het goot bij momenten, maar Neos -leden zijn dappere mensen niet van een kleintje vervaard, zij trotseerden de weergoden met een heel grote stadswandeling doorheen Comar, langs de voornaamste bezienswaardigheden van gebouwen, pleinen en mooie standbeelden. Ronde de middag na de wandeling reden we naar het mooie oude Riquewihr, jammer, maar met deze weersomstandigheden kwamen de prachtige gevels niet zo goed tot hun uiting. Gelukkig begon het op te klaren na aankomst te Ribeauville, alles was droog. Dit leuke stadje heeft een "Pfifferhüss", met een groot standbeeld ter eren van de fluitspeler. ( ieder jaar wordt deze rondtrekkende fluitspelers van de middeleeuwen herdacht met een kleurrijke optocht). Dan bezochten we een wijnboer, in zijn kelders lagen de eiken wijnvaten al te pruttelen met het nieuwe druivensap. Een proeverij behoorde daar natuurlijk bij en het heeft gesmaakt !

Dag 3

Heerlijk die zon bij het opstaan, het begin van hopelijk een mooie dag. We reden eerst naar Truckheim, een omwald stadje met een prachtige stadstoegangspoort en vele mooie vakwerkhuizen. een her constructie van de middeleeuwse medicinale tuin was ook een trekpleister voor de toeristen in dit stadje. De volgende halte was Gérardmer, vakkundig door onze chauffeur Yves en gids Guy bereikt. Een kleine verrassing was het boottochtje op het meer, dan zie je de schoonheid vanaf het water. Gérardmer wordt door vele toeristen bezocht, het meer is heel goed geschikt voor vrije tijdsbeleving zoals: zielen, kano varen, zwemmen, windsurfen ...enz. Verschillende mensen hadden er wat meer van verwacht. Er werd verder gereden naar de Vogeezen via de "Col de Le Schlucht, over Le Grand Ballon (1424m hoogte), kronkelende wegen die opperste concentratie van Yves vereiste, machtige panorama's, oude dorpjes en dan de wijngaarden in de valleien. uiteindelijk geraakten we in Eguisheim ; een wondermooi plaatsje, kleine smalle straatjes met echte vakwerkhuizen in alle maten en modellen, hier snoof je echt nog de geur van de vroegere middeleeuwen op. De hobbelige straatstenen glimmend van ouderdom, wijntonnen die in de kelders opgeslagen waren, prachtige kelders met die tonnen. Die dag was rap voorbij, het weer zat mee en zo ook dus de stemming onder de deelnemers.

Dag 4

Ongelooflijk, maar het is al onze laatste dag, eerst rijden we naar de machtige vesting van Le Haut-Koenigbourg. Van verre zie deze mastodont in het zonlicht blinken, talrijke toeristen, dus moesten we doorheen een massa mensen laveren om aan de ingang te geraken. Een kolossaal gebouw, enorme vestingmuren met vele torentjes , een bijna onneembare burcht. hier snoof je  echt de geuren der middeleeuwen nog op, het machtig bouwwerk. op zo'n positie. Na een tijdje en een bezoek verlaten we deze burcht om naar Straatsburg te rijden, de laatst grot stad van ons 4-daags verblijf. De stad van het Europees Parlement ( een glazen mastodont), een prachtige kathedraal met heel veel kunstvoorwerpen en een magnifieke klok. Hier kregen we ongeveer nog eenuurtje om wat rond te dolen. We werden verwacht op een rondvaartboor, deze grote boot bracht ons gedurende een uur langs de voornaamste gebouwen uit de oude stad, maar ook naar de nieuwe glazen mastodonten van de EEG. Het is wel de moeite waarde om eens vanuit dit standpunt de stad te bekijken, eigenlijk op een gemakkelijk en fijne manier, echt relaxed. Dit was zogezegd het orgelpunt van onze reis op de laatste dag. Ik denk wel at iedereen ervan genoten heeft ondanks het minder goede weer.