2023-10-23 : Driedaagse reis naar Brugge en omstreken

En dat we Bourgondiërs zijn is nu wel bewezen. Een driedaagse reis naar Brugge en omstreken met veel cultuur, natuur en lekker eten.

Even buiten het stadcentrum op een parking voor bussen en auto’s en met een wc stond ‘Vera’, onze  gids voor drie dagen, ons op te wachten. Ze woont in Brugge, kent alle mooie plekjes, heeft mooie verhalen over gebouwen, kerken, handelaars, koningen, bootjes, zwanen, het Minnewater, Godshuizen, the chocolat Line, … We hebben genoten, ze had onze volle aandacht.

De Bierstraat: Etalages met alle Belgische bieren,  Na veel zoeken toch twee soorten Kompel ontdekt.    De brugse zot werd ook geproefd maar we waren het unaniem eens: de Kompel was veeel beterEen heerlijk boottochtje in Brugge op het Minnewater. Alle bezienswaardigheden die we te voet hadden gezien kregen een nieuw perspectief via het water.Daarna konden we kiezen ofwel een terrasje   of naar de O.L.V. Kerk

Dag 2 Het Zwin. Het weer zat een beetje tegen.  Een mooie wandeling onder moeders paraplu voor de liefhebbers, daarna de Legotentoonstelling over de veel voorkomende dieren in het Zwin. Alles met een plaatselijke gids.

Damme in de zon. Een mooi maar beetje uitgestorven dorp met veel moderne kunst. De ‘ àmare kunstroute’ 5 km lang.  Enkele beelden hebben we gezien      vb.: een boomstronk vol encyclopediën die door weer en wind vanzelf zullen vergaan. Bij veel mensen staan ze thuis ook in de kast stof te vergaren.

De Lamme Goedzak terug naar Brugge

Dag 3 Zeebrugge

Een bustocht door de haven van Zeebrugge. Een kleine stop bij het Zeemanskruis, opgericht voor de zeelui die op zee gestorven zijn.  Het Palace hotel, onroerend erfgoed van Zeebrugge. Al sinds 1914 domineert het elegante Palace Hotel het strand van Zeebrugge en dit iconisch gebouw serveert de beste vergezichten. Het werd gebouwd voor het rijke cliënteel van de transcontinentale lijnen.

En dan duizenden auto’s en containers met fruit, diepvriesproducten, enz. wachtend op een andere bestemming, ofwel in het binnenland, ofwel terug een schip op naar andere landen.

Blankenberge,

Tegen een stevige wind zijn we de pier opgewandeld. Heerlijk!  De meesten hebben daarna al vlug een cafeetje opgezocht om uit de wind en regen te blijven. Anderen hebben er een fikse wandeling van gemaakt. Op zee scheen de zon wel! In de verte zagen we het windmolenpark schitteren.

Onderweg naar huis nog een stop voor een lekkere maaltijd en dan oogjes toe. We hebben ons door een zeer goede chauffeur naar huis laten rijden.