2023-4 Verslag Reis naar de Somme

MET NEOS PUURS-SINT-AMANDS NAAR DE SOMME VAN 25 TOT 27 APRIL 2023

Op 25 april, vroeg in de ochtend, stonden 44 Neos-leden klaar aan het station in Puurs om er enkele dagen met een luxe-bus (Patteeuw Reizen) erop uit te trekken richting ‘la douce France’. De koffers werden professioneel door buschauffeur Bert -die tijdens de reis zich ontpopte tot rustige, voorzichtige en behulpzame chauffeur- in de kofferruimte gerangschikt.

Iedereen klaar om te vertrekken. Begeleid door een welkomstwoord van voorzitter Daniel en toelichting door gids Christof (Filip!) zetten we koers Veurne, onze eerste stop voor koffie met koffiekoek.

We vervolgden onze reis richting Boulogne-sur-Mer, onderweg ‘onderwezen’ door Christoph, die ons attent maakte op interessante en mooie bezienswaardigheden. Het is opvallend dat je vanop een bus een duidelijker en mooier beeld krijgt van de omgeving! In Boulogne-sur-Mer bezochten we de in takt gebleven ‘versterkte bovenstad’ vanaf ‘vierkant Mariette’ door de Porte Gayole. We ontdekten het ‘paleis van Justitie’, de ‘Bibliothèque des Annonciades’, het Belfort, het ‘Palais impérial’, het stadhuis, het kasteel en de ‘Basilique Notre-Dame de l'Immaculée’ langs het wandelpad binnen de ommuring van het bovengedeelte van Boulogne-sur-Mer.

In de benedenstad, bestaande uit vissers-, plezier-, en goederenhaven, werden we uitgenodigd voor de lunch (fruits de mer).

Daarna ging het richting Abbeville. Een wandeling door de stad toonde ons de oude en nieuwe, na de oorlog terug opgebouwde, stad. Onze wandeling vertrok aan de ‘muziekkiosk’, waar we het onwaarschijnlijke verhaal van het ‘bloedbad’ (20 mei 1940) vernamen. Een bezoek aan de ‘Eglise du Saint-Sépulcre’ (glasramen Manessier) mocht niet ontbreken. De oude, historische stad Abbeville toonde ons nog meer moois: de ‘Porte des Ursulines’, de Sint-Wulframkerk, het belfort, de ‘Carmel’ en enkele mooie, goed bewaarde houten huizen.

Een uitgebreid diner sloot deze eerste en mooie dag af.

Dag 2 reden we richting Le Crotoy, met een onverwachte stop in het stadje Rue. Een klein stadje, waar velen aan voorbijgaan, maar met een prachtig belfort, godshuiskapel en nog mooiere ‘Chapelle du Saint-Esprit’.

Aangekomen in Le Crotoy moesten we even wachten op de stoomtrein naar Saint-Valery-Sur-Somme waar we de tijd namen voor de lunch. Het teveel aan opgedane calorieën konden we eraf stappen in het ‘Parc du Marquenterre’ in Saint-Quentin-en-Tourmont, een prachtig vogelreservaat van 3000ha met duinen, moerassen … en ongeveer 450 vogelsoorten, te observeren in de posten langs het 10 km lange wandelpad.

Daarna, de ene een beetje meer moe dan de andere, terug op weg naar het hotel voor het diner.

Dag 3 en laatste dag stond Amiens op het programma. In de voormiddag bezochten we de stad, waar de gids ons plaatsjes toonden waaraan de meeste toeristen voorbij gaan. Onze eerste stop was de begraafplaats ‘La Madeleine’: een park in Engelse stijl, waar bosgebieden, vlaktes, paden en graven elkaar afwisselen. Uniek! Na een korte busreis door de stad die ons zicht gaf op enkele ‘beroemde’ gebouwen kwamen we aan in de wijk ‘Saint-Leu’ (oude stadsgedeelte), een pittoreske, oude wijk. Via het ‘belfort’, de ‘koningsloge’, het ‘huis van de boogschutter bereikten we het hoogtepunt: de ‘Notre-Dame’ kathedraal … ogen tekort om al die pracht en praal, maar ook de schoonheid ervan, te aanschouwen!

De afsluiter van de reis was een rustige boottocht door de 'Hortillonnages' van Amiens: een 300ha moerassig gebied, bestaande uit kleine tuinen, die van elkaar gescheiden zijn door middel van smalle kanaaltjes. Een rustbrenger.

Na een stop in Astene voor een lichte broodmaaltijd ging het richting PSA.

Dank zij de openheid, bereidwilligheid én ondersteuning van het bestuur werd het weer eens een onvergetelijke reis … die smaakte naar meer. Dankjewel!