2018-002 Bezoek aan La Lorraine te Ninove 2018

Op dinsdag 30 januari 2018 trokken, onder een stralende zon, 52 leden van Neos Herzele naar Ninove en gingen er de industriële bakkeij van La Lorraine bezoeken.

De ontvangst op de zetel van de Bakkery Group was erg hartelijk en iedereen kreeg een comfortable plaats in een mooie ontvangst- en vergaderzaal.

Daar gaf de afgevaardigde van het bedrijf een erg gedetailleerd en goed gestoffeerd overzicht van de familiale onderneming met aandacht voor de geschiedenis ervan. Uiteraard werd daarbij terecht sterk de nadruk gelegd op de verticale integratie van de verschillende bedrijfseenheden hetgeen betekent dat binnen het bedrijf zowel de grondstoffen worden behandeld (granen worden er gemalen), als de eindproducten (brood, gebak en diepvriesproducten) worden gemaakt en dat daarenboven ook een eigen distributiekanaal bestaat om rechtstreeks de eindconsument te bedienen (via bv. de distibutieketen Panos).

De groep La Lorraine die nog altijd meer dan 50% van haar omzet realiseert met verse producten heeft in België verschillende vestigingen (Ninove, Deurne, Barchon, ...) en die zijn over gans het Belgische grondgebied verspreid met als belangrijkste objectief de levering van de verse producten aan de verschillende winkels te kunnen verzekeren tussen 6h en 8h 's morgens.

Een almaar groter deel van de omzet wordt gerealiseerd via de productie en verkoop van diepvriesproducten. Dit zijn vaak producten die op de plaats van verkoop aan de consument worden afgebakken. Zij worden niet rechtstreeks verkocht aan particulieren.

De ontwikkeling van dit soort producten heeft ervoor gezorgd dat ook andere landen in aanmerking kwamen voor verkoop; de langere transporttijd naar het buitenland was voor diepvriesproducten geen al te beperkend obstakel in vergelijking met de verse producten.

Op deze manier werden afzetmarkten gevonden in o.a Polen, Hongarije, Tsjechië, Duitsland, Roemenië en ook in Turkije. Intussen werden in verschillende van die landen ook volwaardige vestigingen opgestart.

De totale omzet in 2016 van de Group La Lorraine bedroeg +/- 650 miljoen €. Voor deze omzet worden meer dan 3000 medewerkers ingezet.

Het familiebedrijf gelooft erg sterk in de waarde van het personeel bij de realisatie van haar doelstellingen en het management hanteert bijgevolg ook een Human Resources beleid dat bij dit geloof nauw aansluit. De hiërarchische structuren worden bv. zo beperkt mogelijk gehouden en de communicatie binnen het bedrijf gebeurt in een zeer open (familiale) sfeer.

De inspirerende uitleg wakkerde de nieuwsgierigheid van de Neos leden sterk aan en velen zagen het dan ook als een bevrijding toen de spreker de rondgang door de productieafdeling aankondigde.

Die rondgang begon met de ter beschikking stelling van passende kledij (beschermend jasje en hoofddeksel). Daarna diende iedereen vlak voor het binnengaan in de productiezone de handen te wassen en te drogen waarna een desinfecterende procedure diende doorlopen te worden waarbij het schoeisel en de handen worden ontsmet met alcoholhoudende vloeistoffen.

De productiehall was indrukwekkend vooral voor diegenen die niet vertrouwd zijn met industriële omgevingen en dat ontlokte hier en daar een luide whaw ...

De gids, die iedereen voorzien had van een koptelefoon, was goed verstaanbaar en hij gaf een gedegen commentaar bij elk fabricageproces.

Het proces waarbij brood gebakken wordt begint uiteraard met de toevoeging van de ingrediënten in grote kuipen waarna sterke mengers alles kneden tot deeg. Dat deeg, dat per lading +/- 320 kg kan wegen, wordt dan overgebracht naar een verdeelmachine die er "blokjes" van +/- 800 gr van maakt (in functie van het beoogde gewicht van het afgewerkt product).

Die blokjes beginnen dan aan een tocht van +/- 2,5 km over transportbanden. Tijdens dat transport krijgen ze de tijd om (met de hulp van de gist) te rijzen tot een groter volume. In het geval van schotelbrood belanden de blokjes in zogenaamde bakbakjes en voert de band hen verder doorheen een 35 m lange bakoven waar ze gebakken worden tot volwaardige broden.

Hun tocht gaat daarna nog verder en ze krijgen meteen ook de kans om af te koelen vooraleer ze doorheen een metaaldetector lopen. Die detector zal elk boord controleren op de eventele aanwezigheid van metaaldeeltjes een risico dat niet geheel afwezig kan zijn in een industriële omgeving.

Tenslotte worden de broden met zorg verpakt en klaargemaakt voor verzending naar de klanten.

Een gelijkaardig proces wordt gebruikt voor de aanmaak van pistolets, sandwiches, ... enz.

De gids bracht ons ook in de afdeling waar gebak wordt gemaakt. Die processen zijn veel minder geautomatiseerd, worden veel ambachtelijker uitgevoerd en bijgevolg zijn ze ook veel arbeidsintensiever.

Slagroom is een alomtegenwoordig ingrediënt in deze zones, maar ook verschillende soorten fruit en chocolade zijn prominent aanwezig.

Het aantal verschillende producten dat hier wordt gemaakt is groot en de diversiteit erg breed.

Iedereen was overtuigd dat het beheer van kwaliteit in deze productiezones erg nauw samenhangt met het beheer van properheid en hygiëne. Dit moet zonder twijfel een belangrijke dagelijkse uitdaging vormen voor de verantwoordelijken en de andere medewerkers.

We kregen tijdens de rondleiding ook een goed beeld van de manier waarop "paperless order picking" wordt uitgevoerd met het oog op de bevoorrading van de Panos-winkels waar niet alleen broden en broodjes worden verkocht maar ook tal van andere producten en niet in het minst de verschillende soorten belegde broodjes. Voor die broodjes vertrekken de ingrediënten ook bv. vanuit Ninove.

Met een bezoek aan de afdeling waar verschillende soorten confituurtaarten worden gemaakt werd de rondgang in de productiehallen afgesloten en keerde iedereen terug naar de vergaderzaal.

Daar werden wij getracteerd met cava en frisdrank maar ook uiteraard met tal van lekkernijën om te proeven en mocht elkeen ook nog een brood meenemen uit het uitgebreide assortiment.

De verrassing was nog groter toen de afgevaardigde van het bedrijf elkeen bij afscheid nog een goodiebag, gevuld met enkele lekkere producten, meegaf.

Het was een interessant bezoek dat we met een grote groep Neos leden mochten brengen aan de bakkerij La Lorraine. De opgevangen echo's na het bezoek waren enthousiast en positief.

Eddy De Moor