DAENS, de musical, donderdag 23 september 2021

Donderdag 23 september 2021, een zonnige herfstdag: alle deelnemers voor de namiddagvoorstelling van DAENS, de musical, stonden klokslag 09.30u paraat om de lange busrit van Bree naar Puurs te ondernemen. 42 leden (jammer dat 2 leden in extremis moesten afzeggen wegens ziekte) van Neos Bree en 4 van Neos Bocholt.

Voorzitter Louis Coonen heette iedereen welkom en drukte zijn blijheid uit voor het feit dat we met z’n allen weer eens echt ‘op tsjoek’ konden gaan.

Een half uurtje voor aankomst in San Marco Village waar we verwacht werden voor de lunch, friste secretaris Guy Beckx het geheugen nog eens op en gaf wat uitleg over het boek Pieter Daens (1971) van Louis-Paul Boon dat Stijn Coninx inspireerde voor de verfilming in 1992 (met Jan Decleir als Daens en Julien Schoenaerts als bisschop Stillemans).

En die verfilming was dan weer de aanleiding voor studio 100 voor de musical in 2008-2009 die een zo groot succes was dat er een tweede versie kwam waarvan de première plaatshad op 21 februari 2020. En je raadt het al: na een paar voorstellingen werden de vele honderden ingeplande shows plots stopgezet, uitgesteld en nog eens uitgesteld tot eindelijk, anderhalf jaar later in augustus 2021, de speeldagen hervat konden worden.

In San Marco Village (Schelle) waren we duidelijk niet alleen, een twintigtal bussen brachten immers Neos-leden van overal in Vlaanderen naar DAENS met een tussenstop voor een verzorgde koude schotel.

Het binnenkomen in het theater verliep vlot: de covid safe tickets werden moeiteloos geverifieerd en de mondmaskers mochten af.

En na wat praktische uitleg over het audiosysteem en de hoofdtelefoons in een filmpje door Gert Verhulst himself, verscheen onze flamboyante voorzitter Martin De Loose die een volle zaal met Neos-leden toesprak en hen veel kijk- en luisterplezier toewenste. Chapeau, Martin, dat je telkens weer opduikt op alle mogelijke settings, in dit geval een groots speelveld dat dadelijk gevuld zou worden met een cast van topacteurs en tientallen figuranten.

En toen begon het spektakel waarvoor we ogen te kort kwamen: de rijdende tribunes en de schitterende decors via projecties van beelden die meteen de juiste sfeer evoceerden, de spitsvondige vaak verrassende theatertechnieken … We werden meegesleept in een verhaal van zowel rauwe taferelen (de uitbuiting van het gewone volk van Aalst anno 1888) als romantische scènes (de ontluikende liefde tussen het katholieke meisje Nette en de overtuigde socialist Jan). Op schitterende muziek van Dirk Brossé lieten we ons meevoeren in de vertolkingen van de acteurs-zangers zoals Peter Van de Velde, Jelle Cleymans, Free Souffriau, Jan Schepens en genoten we van hun acteerprestaties (met onze waardering voor tachtiger Jo De Meyere die nog altijd de pannen van het dak speelt).
Een productie van wereldklasse waarop Vlaanderen trots mag zijn. Als het in het Engels zou gespeeld worden, veroverde deze productie de ganse wereld.

We waren het er allemaal over eens: dit theaterfeest is een aanrader voor iedereen en confronteert ons met een pijnlijk verleden (eind 19de eeuw). Maar als we de uitbuiting van toen projecteren naar vandaag, denken we aan gelijkenissen zoals de ‘vergiftiging’ van onschuldige mensen door het grote kapitaal (3M om het niet te noemen): ook hier moet gezondheid en welzijn wijken voor andere belangen, geld en macht. Wordt vervolgd.

Dank voor de foto’s, Gerard en Lou (uiteraard mochten we geen foto’s nemen van het spektakel zelf maar die herinneringen zijn ook zonder foto’s onuitwisbaar): zie fotoalbum op deze website.