Meerdaagse reis naar de Elzas van 06/09 tot en met 10/09/2022

Na 2 jaar kunnen we eindelijk vertrekken naar de Elzas.

Dinsdagmorgen stond een enthousiaste groep van 26 leden klaar om in te checken bij de Wilg. Iedereen was stipt op tijd en een plaatsje in de comfortabele bus was snel gevonden.

De voorzitter kwam nog een woordje doen in de bus en ons uitwuiven, dat was sympathiek.

Na een korte tussenstop in de buurt van Aarlen reden we verder naar Metz waar we rond de middag aankwamen. Iedereen vond een geschikte lunchplek en om 13.30u bezochten we gezamenlijk de prachtige kathedraal van Metz. We waren erg onder de indruk van de 3 verdiepingen glasramen, prachtig gewoon. Vooral de glasramen van Chagall werden uitgebreid bewonderd. Rond 14.30u reden we verder naar Colmar en checkten in bij hotel L’Europe in Colmar. Er was nog tijd voor een aperitiefje in de bar en gezellig de groep leren verkennen.

Om 19.00u kregen we een lekker driegangenmenu aangeboden. Iedereen was vol lof over de keuken dus het beloofde ook een culinaire vierdaagse te worden.

‘s Anderendaags, woensdag, waren we al vroeg uit de veren maar met een lekker en gevarieerd ontbijt waren we meer dan klaar om aan de dag te beginnen.

We vertrokken met de bus naar het kasteel Haut-Koenigsbourg in Orschwiller. Onderweg kwamen we een kleine versie tegen van het vrijheidsbeeld van New York. We hoorden van onze chauffeur Johny dat de ontwerper van dit beeld een Elzasser was van Colmar, Auguste Bartholdi. Dat was weer een extra weetje.

Het kasteel zelf was indrukwekkend en ligt op een hoogte van 755 m. Door de eeuwen heen verbrand, verwaarloosd maar in de 20ste eeuw hersteld in zijn oude glorie in opdracht van Keizer Wilhelm II door architect Bodo Ebhardt. We gingen op verkenning met een gesofisticeerd audiosysteem. De uitleg was zeer goed, duidelijk verstaanbaar en in het Nederlands. Op eigen tempo doorliepen we alle verdiepingen, zalen met meubels uit de 15de en 16de eeuw, een kapel met 2 verdiepingen, een ridderzaal met prachtige wandschilderingen… iedereen genoot, wat een rijk verleden heeft dit kasteel. ‘s Middags reden we verder naar Colmar voor een gezamenlijke lunch in restaurant Pfeffel waar de bekende flammkuchen werden geserveerd. Met een lekker glaasje plaatselijke wijn was het zeker voor herhaling vatbaar. In de namiddag bezochten we met het toeristische treintje de stad Colmar. Deze stad heeft een prachtig oud centrum dat niet voor niets klein Venetië wordt genoemd.  Ook werden de mooie vakwerkhuizen bewonderd, al bij al een geslaagde namiddag.

Tijd om op te frissen in het hotel om weeral aan te schuiven voor een superlekker driegangenmenu. Er werden druk ervaringen van de voorbije dag uitgewisseld.

‘s Avonds bleven de volhouders nog even napraten in de bar maar de meesten gingen op tijd naar bed na een goedgevulde dag.

Donderdagmorgen vertrokken we na een goedgevuld ontbijt naar Straatsburg waar de zetel van het Europees Parlement ligt en het gebouw van de Rechten van de Mens. Ter plaatse bezochten we met een gids de Cathedrale Notre-Dame. In deze kathedraal staat een prachtige astronomische klok, een  meesterwerk uit de Renaissance. We luisterden geboeid naar de uitleg. Daarna ontdekten we met de gids mooie hoekjes en kleine straatjes.
In restaurant Gurtlerhof lunchten we samen, weer een lekker driegangenmenu. Dit restaurant bevindt zich ondergronds, we waanden ons in een middeleeuwse kelder, heel authentiek.

Voor de namiddag staat een boottocht op het programma. We kunnen zo de prachtige gebouwen vanaf het water bewonderen. Er blijft daarna nog wat tijd over voor een verdere ontdekking van de stad of een terrasje, voor ieder wat wils.
‘s Avonds genieten we weer met volle teugen van het lekkere driegangenmenu.

Vrijdagmorgen vertrekken we met de bus naar Mulhouse, een stad die dicht bij de grens van Zwitserland ligt en vroeger vooral bekend stond voor de vele vormen van industrie. We worden rondgeleid in het Musée du Papier Peint, ja inderdaad, de geschiedenis van het behangpapier. Iedereen was zeer verrast en enthousiast over dit museum  en we maakten kennis met zowel de technische kant als de artistieke kant van behangpapier door de eeuwen heen. Een aanrader in Mulhouse!

‘s Middags was er tijd voor een vrije lunch met daarna een gegidste rondleiding door Mulhouse. Er waren prachtige muurschilderingen die vooral in het teken stonden van verschillende ambachten.

In de late namiddag verplaatsen we ons naar het wijndomein “Le Bollenberg” in het hart van de wijnstreek. Deze familiezaak wordt uitgebaat door de familie Meyer, reeds vanaf 1947! We degusteren ter plaatse enkele wijnen zoals Riesling, Gewürztraminer en Pinot noir.
Daarna schuiven we aan voor een zeer smaakvol menu, natuurlijk mocht de nodige wijn niet ontbreken. Maar Johny, onze veilige en verantwoordelijke chauffeur, zorgt ervoor dat we weer heel veilig in ons hotel aankomen. Iedereen gaat voldaan slapen na weer een rijkgevulde dag.

Zaterdag, ons laatste ontbijt in het hotel.
Daarna vertrekken we met de bus naar Riquewihr, een schilderachtig dorpje met mooie vakwerkhuizen en gezellige winkeltjes. Een enthousiaste gids vertelt ons het verhaal van Riquewihr door de eeuwen heen. Weeral een boeiend verhaal met een dorp dat heen en weer werd geslingerd door afwisselend Franse en Duitse bezetting en ook telkens met een wissel tussen beide landstalen. Elzassers beheersen dan ook vaak de beide talen.

In een plaatselijk restaurant Manala genieten we van een typisch Elzasser gerecht, klaargemaakt in een Baeckeoffe, een traditionele Elzasser stoofpot van aardappelen, vlees, groenten en natuurlijk de nodige witte wijn…

Na het middagmaal trekken we terug huiswaarts met nog een tussenstop in Luxemburg.

Rond 21.00u komen we aan in Bree. Bedankt aan chauffeur Johny voor de veilige ritten. Bedankt aan de groep voor het fijne gezelschap.  Iedereen heeft met volle teugen genoten van deze reis.

We kijken al uit naar een volgende reis samen.

Verslag: Lisette Donders

Fotoreportages: zie fotoalbum op deze website