37ejaargang_trim2.pdf - page 6

NEOS
Duurzaam leven
6
Het goede leven volgens Nic Balthazar
‘We serve happiness’ staat er op het
uithangbord van het terras waar we
op een zonnige ochtend nabij het
St. Pietersstation afspreken. We
zijn in Gent, de stad waar Nic Bal-
thazar thuis is. ‘Er heerst blijmoe-
digheid hier’, zegt hij met een ener-
gieke, verwelkomende lach. ‘En dat
ligt aan een positieve ingesteldheid
van de mensen, en aan de alsmaar
groeiende leefbaarheid van onze
stad.’ Nic zet zijn fiets op slot, we
bestellen verse muntthee, en we
gaan praten over het goede leven,
en over alles wat dat bedreigt en
bevordert.
Ann Venneman
Waarom is Gent zo’n leuke stad?
Om zoveel redenen. Kijk maar eens
rond. Zelfs van deze ooit zo troosteloze
stationsbuurt zijn ze iets aan ’t maken.
Men gaat doordacht om met stads-
vernieuwing, én de wandelaars en de
fietsers zijn de straat aan het innemen
(glundert). Er zijn natuurlijk ook de
eeuwige klagers die ook zullen klagen
over het mobiliteitsplan. ‘Niemand gaat
nog in Gent geraken’ roepen ze, maar
die draaien wel bij. Verandering is altijd
moeilijk. Ik lijk soms wel een apostel van
Gent maar wat mij altijd intrigeert is:
hoe komt het dat in sommige steden
de mensen hoffelijk zijn op straat en
in het verkeer, en er in andere steden
grimmigheid en agressie heerst? In Gent
is iedereen tof(fer) met elkaar en ik durf
te beweren dat dat met wandelen en
fietsen te maken heeft. Fietsers botsen
zelden tegen elkaar op, want ze maken
altijd even oogcontact.
Fietsers zijn zoals een vlucht spreeu-
wen, ze voelen elkaar feilloos aan. Au-
to’s kijken elkaar niet aan, ze zijn zoals
ganzen, ze toeteren en maken lawaai.
Hoe meer fietsers er zijn, hoe gemoe-
delijker de stad. Een goed mobiliteits-
plan heeft daar natuurlijk ook veel mee
te maken. Kijk maar eens hoe aange-
naam Mechelen, Brugge en Hasselt
geworden zijn. Antwerpen doet al wat
verwoede pogingen maar Brussel… Ik
rijd er wekelijks door maar je riskeert
daar als fietser gewoon je leven! Ik her-
inner me de gevleugelde woorden van
gewezen burgemeester de Donnea ‘In
Brussel moeten we niet inzetten op
fietsen want niemand fietst er’. Tja, dan
krijg je ook de vernietigende rapporten
die ze net nog hebben gekregen.
Mobiliteit en samenleven
houden je sterk bezig?
Er blijft nog maar weinig natuur over
in Vlaanderen-Fermettegem, minder
dan 3%. En onze open ruimte wordt
iedere dag aangesneden met 12 voet-
balvelden, want de economie moet blij-
ven groeien. En dan die lintbebouwing.
Doe het nu!
D
e
sp
aa
k
va
n
i
m
jn
ge
lu
k
is
m
ij
n
fi
et
s.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...60
Powered by FlippingBook