_01NF8_Binder2.pdf - page 35

NEOS - 35
bezoekers niet snel zouden vergeten.
Omgekeerd waren er ook vertellers die
ons naar een speciƜek schilderij vroe-
gen omhun verhaal kwijt te kunnen.
Zo liet Stijn Coninx zich voor Daens
inspireren door schilderijen van Eugène
Laermans. We zochten en vonden voor
hemeen werk van Laermans en bezoe-
kers horen nu het verhaal van Stijn via
de hoofdtelefoon.
Focus zonder keuzestress
Gedurende een uur willen we, door die
verscheidenheid aan stijlen en bijho-
rende verhalen, een tijdsbeeld van 100
jaar geleden scheppen. Dit gebeurt via
diepmenselijke en herkenbare emoties
zoals vergankelijkheid, dood en armoe-
de. De bijhorendemuziek en de belich-
tingmaken het geheel af en geven het
schilderij opeens een andere waarde.
Het Kunstuur is geen klassieke expositie
maar een echte beleving. Van belichting
over decoropbouw tot regie, de profes-
sionele partners maken het tot die unie-
ke beleving. Gedurende een uur hoef je
als bezoeker niets te doen, alleenmaar
‘ondergaan’. We nemenmensen hun
keuzemogelijkheid af maar bevrijden
hen tegelijk ook van keuzestress. In
groepjes van acht personen, ontdekken
ze de 32 tentoongestelde schilderijen.
Werk per werk wordt opgelicht en zo is
er minimale aƝeiding en blijƞ de focus
op het verhaal, het kijken. Theoretisch
gezien ben je 32 keer anderhalvemi-
nuut aan het luisteren, zonder echt
een inspanning temoeten leveren. Het
woord ‘uur’ is ook heel belangrijk in
Het Kunstuur. In eenmuseumvertoef je
vaak lang, dat is vermoeiend. Maar een
uur in iemands leven is niets. Je wordt
even ondergedompeld in een kunstbad,
maar na dat uur is er nog tijd genoeg
omde rest van Mechelen te verkennen.”
Vergeten kunst eren
De zoektocht naar geschikte werken,
bracht de broers Bourlon op demeest
uiteenlopende plaatsen. “30% van de
werken komt uit de grote Belgische
musea en één schilderij uit het Centre
Pompidou van Parijs. De overige 70%
behoort tot soms gigantische privé-
collecties, zoals die van banken. Ook
steden, provincies en overheden hebben
vaak werken hangen waarvan ze de
waarde niet kennen. Musea kunnen niet
al hun werken exposeren enmoeten
stockeren. Sommige schilderijen zien
zelfs nooit het daglicht omdat ze in
kluizen liggen. Omgekeerd heb je
privéverzamelaars die thuis werken
hebben die worden blootgesteld aan
temperatuurschommelingen, daglicht
of vochtigheid. Zij weten ook wel dat het
voor hun belegging goed zou zijn dat
hun werk in eenmuseumhangt of in een
catalogus terecht komt. Een werk dat
museaal wordt, levert meer op veilin-
gen. Door te putten uit die privécollec-
ties willen we exclusiviteit bieden.
Werken tonen die nooit eerder tentoon-
gesteld werden. Dat is dus een vormvan
educatie, opdat niet vergeten wordt
welkemooie werken Belgische kunste-
naars hebben voortgebracht. Jenny
Montigny bijvoorbeeld, zit op de rand
van vergetelheid, wat zo jammer is want
ze heeƞ prachtige werken gemaakt en er
zijnmooie verhalen over te vertellen.
Vrouwen uit die tijd werden zelfs niet
toegelaten op de academie. Ze ontwik-
kelde een eigen stijl enmaakte in de
jaren dertig zelfs internationaal furore,
maar doorheen de jaren geraakte zij
op de achtergrond. Mensen niet laten
vergeten, dat is het doel.”
Toekomstmuziek
Ideeën, verhalen en schilderijen zijn er
nog bij de vleet. De komende vijf jaren
willen de initiatiefnemers nieuwe col-
lecties tentoonstellen. En ook andere
steden zijn vragende partij voor een ei-
gen Kunstuur. “We hebben vertrouwen
gecreëerd. Musea en privéverzamelaars
zien dat Het Kunstuur garant staat voor
kwaliteit. De luchtvochtigheid, tempe-
ratuurschommelingen, transport,
veiligheid, verzekering: niets werd aan
het toeval overgelaten. Vaak is een
werk bij ons in betere handen dan bij
hen thuis. Een win-winsituatie voor
iedereen. Bezoekers kunnen genieten
van exclusieve werken, collectioneurs
creërenmeerwaarde voor hun werk en
wij slagen in ons opzet: mensen warm
maken voor Belgische kunst.”
Hans en Joost Bourlon: “We nemenmensen
hun keuzemogelijkheid af maar bevrijden
hen tegelijk ook van keuzestress. Zonder
inspanning word je ondergedompeld in een
warmkunstbad”
Het Kunstuur praktisch
Het Kunstuur, Heilige Geestkapel,
Minderbroedersgang 1-3, Mechelen
(tegenover de Sint-Rombouts-
toren). Voor tickets en info kan je
terecht op
Neos werkt met Het Kunstuur ook
aan een exclusieve daguitstap van-
af juni. Neos-bestuursleden krijgen
binnenkort meer info.
1...,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...60
Powered by FlippingBook