Proof - page 36

NEOS
Veerkracht
36
T
oen ik zeven jaar geleden
verhuisde van Tervuren
naar een kleinere woning in
Kessel-Lo, vlakbij Leuven, heb ik al
mijn materiaal, verzamelobjecten en
kunstwerken één voor één vastge-
pakt. Welk materiaal hou ik, wat doe
ik weg? Een verscheurende keuze. Ik
nam mijn sculpturen en wandobjec-
ten in huis en verder zou ik stoppen
met kunst maken…. Wat ik dus niet
deed want na twee jaar begon het
opnieuw zo te kriebelen dat ik mijn
kunstatelier weer heb opgestart. Ik
blijf zoeken, wil niet stilvallen, ik werk
om te vinden wat ik wil zeggen.”
De inspirerende glans
van een oud spiegeltje
De assemblagetechniek kennen we
van de Belgische kunstenaar Marcel
Duchamp die in het begin van de
20e eeuw een fietswiel op een kruk-
je monteerde of van de imaginaire
vliegtuigen van Panamarenko. Hoe
komen de originele en verrassende
assemblages van Carla Meertens tot
stand, wil ik graag weten. Carla: “In
mijn creatieproces vertrek ik altijd
van een interessant recupobject,
bijvoorbeeld een oude scheerdoos
van mijn vader of een voorwerp
dat vaak al jaren in mijn buurt ligt
rond te slingeren. Het roept allerlei
herinneringen op uit mijn leven, en
plots weet ik wat ik ermee ga doen!
Ik voeg het samen met andere zelf
gemaakte elementen in keramiek of
porselein, en er ontstaat iets nieuws.
Het is erg boeiend om een creatief
proces te ontwikkelen vanuit een
voorwerp dat al een vorig leven
heeft gehad en waaraan iets is blij-
ven kleven. Mijn eerste werkje, uit
1965, was het raamwerk van een ou-
de vogelkooi met een paar keramiek
schoenen erin, getiteld ‘Op vrije
voeten’. Zeer symbolisch natuurlijk.
In mijn werk komen vaak elementen
uit mijn leven terug: vriendschap,
verliefdheid, kindertijd of verdriet.
Ze vormen een soort geassembleer-
de levenslijn.”
Waar komt Carla’s recupmateri-
aal zoal vandaan? “De meeste van
mijn recupvoorwerpen heb ik met
aandacht gevonden en met zorg
bewaard om ooit te gebruiken. Het
zijn prachtige of doodgewone klei-
ne dingen met een emotionele be-
ladenheid. Mensen moeten soms
glimlachen als ze de combinaties
zien. Een oud porseleinen inktpotje,
een zilveren lepeltje, een kapstok,
spiegel, vergrootglas, een oude
schaats, pianotoets, verweerde bor-
stels,… al waar ik mee kan werken,
en dat goed en natuurlijk aanvoelt,
gebruik ik. Als iets een bepaalde
herinnering of gedachte oproept,
blijft het zoeken en herschikken tot
het eindresultaat goed aanvoelt.
Prachtige groene ogen heeft ze en een alerte, open blik. En blik waar-
mee ze de werkelijkheid zacht observeert maar ook scherp als een
roofvogel rond speurt, steeds op zoek naar bruikbaar recyclagema-
teriaal waar ze poëtische kunstwerken mee assembleert. Beeldend
kunstenares Carla Meertens van Neos Kessel-Lo is al sinds haar
studententijd bewust bezig met het milieu en geeft een verrassend
tweede leven aan schijnbaar triviale voorwerpen.
Ann Venneman
Circulair met kunst:
de speelse raadsels
van Carla Meertens
Carla: In mijn creatieproces vertrek ik altijd van een interessant recupobject,
hier een oude scheerdoos van mijn vader. Het kreeg de titel ‘Hommage’. Het
werk rechts heet ‘Spread your wings’
foto’s: Luk Collet
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...60
Powered by FlippingBook